Przejdź do treści
Cessna Denali, fot. planeandpilotmag.com
Źródło artykułu

Cessna coraz bliżej oblotu modelu Denali

Koncern Cessna ujawnia coraz więcej informacji odnośnie rozwoju projektu jednosilnikowego modelu Denali, którego koncepcja zakłada bezpośrednią konkurencję z Pilatusem PC-12. Oba samoloty są wyceniane na ponad 4,5 mln dolarów.

Przy prędkości maksymalnej 285 węzłów Denali byłby równie szybki jak szwajcarska konstrukcja, z porównywalnej wielkości kabiną, ale z możliwością zabrania nieco większego ładunku. Te cechy wraz z całkowicie nowym silnikiem FADEC GE Catalyst (FADEC - Full Authority Digital Engine Control) mogą zapewnić firmie Textron dużą liczbę zamówień i złamanie monopolu PC-12 w tym segmencie rynku.

Podczas Europejskich Targów Lotnictwa Biznesowego, które odbywały się w Genewie, koncern Textron przedstawił sprawozdanie z postępów rozwoju projektu Denali. Jak podkreślał, zespół zbliża się do ukończenia prototypu i pierwszych testów naziemnych.

Z kolei testy w powietrzu mają się rozpocząć jeszcze w tym roku, a kolejnym elementem rozwoju ma być zaawansowana platforma symulatora systemów pokładowych, która pozwoli inżynierom testować i ulepszać systemy awioniki, a także elektryczne i napędowe samolotu.

GE poczyniło również znaczące postępy w zakresie rozwoju nowego silnika, który przeszedł już ponad 1000 godzin testów, w tym również na pełnej mocy. Próby obejmują dodatkowo zastosowanie całkowicie nowych śmigieł McCauley o średnicy 105 cali. Nowa jednostka napędowa ma zmniejszyć zużycie paliwa, a co za tym idzie, bezpośrednie koszty operacyjne, podnosząc wydajność nawet o 20 procent. Cessna pierwotnie planowała wykonać oblot samolotu w 2018 r., ale zgodnie z aktualnymi założeniami, mają się one odbyć w tym roku. 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony