Ograniczenia na zachód od EPBC. Wojsko tworzy EA na potrzeby szkolenia cywilów
W ostatnim miesiącu na prośbę strony wojskowej zostało zarejestrowane lądowisko w Sochaczewie. Niestety wraz z tą decyzją, zostały stworzone 3 strefy EA 263, EA 264 i EA 265. Użytkownikiem lądowiska jest Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego Wyższej Szkoły Oficerskiej w Dęblinie.
Ośrodek szkoli zarówno pilotów wojskowych, jak i cywilnych na samolotach Zlin, Diamond, Cessna i śmigłowcach G2 Cabri.
W ten sposób wojsko, które planuje latać z Sochaczewa, wprowadziło dosyć niespodziewanie rezerwacje stref ograniczających działalność EPBC, największego w Polsce lotniska GA. Strona wojskowa niejednokrotnie wprowadza ograniczenia przestrzeni powietrznej, które w różnych częściach Polski zwykle najbardziej są odczuwalne właśnie dla lotnictwa ogólnego. Jednak w tym przypadku kontrowersję wzbudziła forma przeprowadzonych zmian, brak jakichkolwiek konsultacji z cywilnymi użytkownikami tej przestrzeni, jak i sam rozmiar stref.
Ustanowione strefy powodują, iż statki powietrzne operujące do i z Babic będą musiały planować odpowiednio dłuższe doloty i odloty, ponieważ możliwość wlotu do nich będzie zależny tylko od decyzji wojskowego instruktora. Fakt ten będzie znaczącym utrudnieniem również w kwestii prowadzenia działalności przez miejscowe szkoły lotnicze, a także inne podmioty gospodarcze zlokalizowane na EPBC.
Jakub Kurpas, instruktor w ośrodku szkolenia, zapewnił nas w telefonicznej rozmowie, że przestrzenie te mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa wykonywanych operacji oraz, że nie przewiduje, żadnych kłopotów w udzielaniu zezwolenia na przeloty przez te strefy dla samolotów dolatujących i odlatujących z Babic. Poinformował, że ruch wokół lądowiska, jest na tyle duży, że było uzasadnione było stworzenie stref EA.
Ograniczenia obowiązują od 06 sierpnia 2014 07:19 do 30 września 2014 23:59.
MIL TRAINING FLIGHTS WILL TAKE PLACE IN AREA EA 263 (SOCHACZEW):
LATERAL LIMITS (WGS-84):
1. 521728N 0200456E
2. 521149N 0202742E
3. 520715N 0202317E
4. 521627N 0200424E
1. 521728N 0200456E
VERTICAL LIMITS:
UPPER: 2000FT AMSL
LOWER: GND
RADIO CALL SIGN: SOCHACZEW RADIO
FREQ: 118.125MHZ
TIME OF ACTIVITY ACCORDING TO AIRSPACE USE PLAN.
ONLY FLIGHTS OF ACFT PARTICIPATING IN THE TRAINING ARE ALLOWED.
OTHER ACFT MAY ENTRY THE TRAINING AREA ONLY AFTER RECEIVING APPROVAL
FM FLIGHTS INSTRUCTOR PHONE +48 46 880 0091 OR AFTER CONSULTATION ON
FREQ 118.125MHZ.
CONTACT: +48 604 787 584.
LOWER: GND
UPPER: 2000FT AMSL
D3073/14
FROM: 06 AUG 2014 07:19 TO: 30 SEP 2014 23:59
+
MIL TRAINING FLIGHTS WILL TAKE PLACE IN AREA EA 264 (SOCHACZEW):
LATERAL LIMITS (WGS-84):
1. 521627N 0200424E
2. 520715N 0202317E
3. 520515N 0202125E
4. 520520N 0201400E
5. 521558N 0200410E
1. 521627N 0200424E
VERTICAL LIMITS:
UPPER: 3500FT AMSL
LOWER: 1000FT AMSL
RADIO CALL SIGN: SOCHACZEW RADIO
FREQ: 118.125MHZ
TIME OF ACTIVITY ACCORDING TO AIRSPACE USE PLAN.
ONLY FLIGHTS OF ACFT PARTICIPATING IN THE TRAINING ARE ALLOWED.
OTHER ACFT MAY ENTRY THE TRAINING AREA ONLY AFTER RECEIVING APPROVAL
FM FLIGHTS INSTRUCTOR PHONE +48 46 880 0091 OR AFTER CONSULTATION ON
FREQ 118.125MHZ.
CONTACT: +48 604 787 584.
LOWER: 1000FT AMSL
UPPER: 3500FT AMSL
D3072/14
FROM: 06 AUG 2014 07:17 TO: 30 SEP 2014 23:59
+
MIL TRAINING FLIGHTS WILL TAKE PLACE IN AREA EA 265 (SOCHACZEW):
LATERAL LIMITS (WGS-84):
1. 521558N 0200410E
2. 520520N 0201400E
3. 520530N 0195952E
1. 521558N 0200410E
VERTICAL LIMITS:
UPPER: 5000FT AMSL
LOWER: 1500FT AMSL
RADIO CALL SIGN: SOCHACZEW RADIO
FREQ: 118.125MHZ
TIME OF ACTIVITY ACCORDING TO AIRSPACE USE PLAN.
ONLY FLIGHTS OF ACFT PARTICIPATING IN THE TRAINING ARE ALLOWED.
OTHER ACFT MAY ENTRY THE TRAINING AREA AFTER RECEIVING APPROVAL
FM FLIGHTS INSTRUCTOR PHONE +48 46 880 0091 OR AFTER CONSULTATION ON
FREQ 118.125MHZ.
CONTACT: +48 604 787 584.
LOWER: 1500FT AMSL
UPPER: 5000FT AMSL
D3071/14
FROM: 06 AUG 2014 07:09 TO: 30 SEP 2014 23:59
Wizualizacja enotam.com
Dziwi nas powstanie nowych struktur bez wcześniejszych konsultacji ze środowiskiem lotniczym. Liczba operacji EPBC na zachód jest znacząca, a nowe strefy w których wymagana będzie konsultacja może być uciążliwa.
Jesteśmy również zaniepokojeni faktem, dlaczego Akademicki Ośrodek Szkolenia wybrał właśnie lądowisko w Sochaczewie na szkolenie również pilotów cywilnych, mając do dyspozycji lotnisko w Dęblinie, niedalekiej Białej Podlaskiej czy w Ułężu. Będziemy aktywnie śledzić ten temat.
Komentarze