Przejdź do treści
Philipp Steinbach - projektant samolotu i Artur Kielak fot. Paweł Kralewski
Źródło artykułu

Nowy samolot grupy akrobacyjnej „Xtreem” na warszawskich Babicach

W dniu dzisiejszym na warszawskim lotnisku Babice odbyła się prezentacja samolotu akrobacyjnego Sbach Xtremeair 41 połączona z konferencją poświęconą przyszłości polskiej akrobacji samolotowej. Na zorganizowane przez Aeroklub Polski spotkanie zaproszono miedzy innymi przedstawicieli Ministerstwa Sportu, PAŻP, Aeroklubu Warszawskiego, który był gospodarzem spotkania, oraz przedstawicieli mediów. Wszyscy mieli okazję wysłuchać przygotowanej przez Prezesa AP Włodzimierza Skalika prezentacji dotyczącej planów działalności utworzonej niedawno grupy „Xtreem Unlimited Aerobatic Team”, której pomysłodawcą i liderem jest aktualny mistrz Polski w Akrobacji Samolotowej w klasie Advanced Artur Kielak.

W prezentacji uczestniczył także Philipp Steinbach - kierownik projektu w firmie XtremeAir GmbH i kontruktor samolotu Sbach Xtremeair 41. Philipp, to także światowej klasy pilot akrobacyjny i instruktor, członek niemieckiej grupy akrobacyjnej w klasie Unlimited.

Artur Kielak i Philipp Steinbach (projektant samolotu oraz światowej sławy pilot akrobacyjny)/ fot.Paweł Kralewski


Celem grupy jest stworzenie zespołu pilotów akrobacyjnych, którzy będą w stanie na równi rywalizować ze światowej klasy pilotami w kategorii Unlimited - najwyższej kategorii akrobacji lotniczej. Dotychczas polscy akrobaci nie dysponowali odpowiednim sprzętem, który byłby w stanie sprostać wymaganiom bardzo skomplikowanych figur i układów charakterystycznych dla tej klasy.

Artur Kielak, Radosław Rumszewicz, Krzysztof Kossinski/ fot. Paweł Kralewski

 

Konferencja AP - Sbach Xtremeair 41/ fot. Paweł Kralewski


Na dzień dzisiejszy grupa ma do dyspozycji najnowocześniejszy samolot akrobacyjny świata. Zbudowany z włókien węglowych Sbach Xtremeair 41 jest w stanie wytrzymać przeciążenia od -10 do +10 G i osiąga prędkość maksymalną ponad 400 km/h.

Podstawowe dane techniczne Sbach Xtremeair 41:

Rozpiętość skrzydeł            7,5 m
Powierzchnia skrzydeł        11,25 m²
Długość                              6,3 m
Wysokość                          2,3 m
Prędkość obrotu                 450 stopni/s
Prędkość wznoszenia         17 m/s
Prędkość przeciągnięcia      51kts
Prędkość VA                      174 kts
Prędkość VNE                    225 kts
Masa pustego samolotu       570 kg

Z niesamowitych osiągów samolotu będą mogli korzystać wszyscy czterej członkowie grupy „Xtreem”, czyli Artur Kielak, Radosław Rumszewicz, Krzysztof Kosiński oraz Maciej Kania, którzy będą doskonalić swoje umiejętności, aby już niebawem stanąć do rywalizacji z najlepszymi na świecie. Celem strategicznym projektu jest stworzenie zespołu, który w najbliższych latach będzie w stanie walczyć o podium w najważniejszych zawodach w akrobacji samolotowej w klasie Unlimited zarówno drużynowo, jak i indywidualnie.

„Pierwszy rok naszej działalności poświęcony będzie temu, aby się „wlatać” w samolot, ale już w następnym sezonie chcemy walczyć o najwyższe miejsca”, powiedział lider grupy, Artur Kielak. „ Mam nadzieję, że metodologiczne podejście do treningu oraz trening zespołowy przyniosą spodziewane efekty”. „Jeśli udało nam się wywalczyć 6 miejsce na Mistrzostwach Europy w 2011 roku, to myślę, że posiadając tej klasy sprzęt jesteśmy w stanie zaatakować podium”, dodał.

Jedyny problem na chwilę obecną stanowią środki na szkolenie, które grupa stara się pozyskać od sponsorów. Jej członkowie nie wykluczają także działalności komercyjnej podczas pikników i festynów lotniczych dając pokazy akrobacji lotniczej.

 



Czytaj również:
Mistrz Polski rozpoczął treningi na samolocie XA-41
FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony