Przejdź do treści
Cirrus SR2X Full Motion simulator
Źródło artykułu

Europejskie Centrum Symulatorowe w Poznaniu otwarte dla pilotów

25 października 2011, w ośrodku Szkolenia Lotniczego AERO Poznań - Cirrus Training Center, uruchomiono Europejskie Centrum Symulatorowe samolotów Cirrus. Imprezie towarzyszyły media pozabranżowe oraz znane i rozpoznawalne osoby reprezentujące sferę publiczną miasta Poznań. Ryszard Grobelny, Prezydent Miasta Poznań, wpisał się na listę pilotów symulatora Cirrusa "Full Motion" z numerem jeden. Dzisiaj, spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, co nowy ośrodek może zaoferować pilotom.

Podczas konferencji prasowej, na pytania odpowiadali: Piotr Długiewicz, Trevis Klumb oraz Jon Dauplaise. Obaj zagraniczni goście są odpowiedzialni za tworzenie i wdrażanie w życie, unikalnego - jak sami twierdzą - programu szkolenia na samoloty Cirrus na całym świecie.

Firma Cirrus Aircraft, poza samolotem, co oczywiste - stworzyła filozofię prowadzącą klienta ścieżką niezbędną do umiejętnego wykorzystania wszystkich możliwości nowoczesnego samolotu. Szkolenie, rozumiane jako nieustający proces, ma przyszłym klientom i użytkownikom, zapewnić bezpieczne i pełnowymiarowe korzystanie z najnowocześniejszych rozwiązań. Minimum "symulatorowe", wypełniające program Cirrus "famirialization", wymaga spędzenia w symulatorze co najmniej 7 godzin.

Do obsługi programów szkoleniowych Cirrusa, gotowi są instruktorzy CSIP (Cirrus Standarized Instructor Pilot). W polsce, jest dwóch utytułowanych instruktorów JAA Cirrusa: Piotr Długiewicz oraz Piotr Buchowski. Są dwójką z dwudziestu europejskich instruktorów ze statusem CSIP i dwójką spośród czterech szkolących według przepisów JAA. Reszta instruktorów w liczbie ponad 400 obsługuje głównie kontynent amerykański.

CAPS (Cirrus Airframe Parachute System) - czyli spadochronowy system ratunkowy. Jego użycie było gorąco dyskutowane. Cirrus proponuje zmianę, głęboko zakorzenionej postawy, w której pilot w sytuacji awaryjnej ma zrobić wszystko aby wylądować, na postawę w której w pewnym etapie lotu świadomie podejmuje decyzję o "zaprzestaniu" lotu. Cena? lądowanie ratujące życie i zniszczenie samolotu. Wszyscy jednogłośnie stwierdzili, że zmiana nawyków będzie zadaniem niełatwym, a ma jej pomóc właśnie zainstalowany w Poznaniu symulator.

Przedstawiciele Cirrus Aircraft zaprezentowali kilka faktów odnoszących się do systemu CAPS. Oto one:
- żaden z przedstawicieli Cirrusa obecny na spotkaniu w Poznaniu nie korzystał w prawdziwym locie z systemu CAPS. I dobrze! (przypis redakcji)
- CAPS uratował 40 istnień ludzkich, w tym jedną kobietę w ciąży. Jeden pies zawdzięcza życie systemowi spadochronowemu.
- minimalna wysokość użycia, w zależności od fazy i prędkości lotu to około 300ft.
- statystycznie (wg Cirrus Aircraft) system zwiększa szanse przeżycia o 60%. Niestety nie poznaliśmy szczegółów dotyczących wyliczenia tej statystyki. W zamian mogliśmy przeżyć otwarcie spadochronu w symulatorze. Jak to wyglądało z zewnątrz, można obejrzeć na naszym krótkim filmie.

Oferta centrum szkoleniowego Cirrus Traing Center
Jest interesująca. Do dyspozycji studentów jest symulator typu "Full Motion", certyfikowany według przepisów FAA (AATD) oraz JAA (FNPT II - certyfikacja przez Urząd Lotnictwa Cywilnego ma się odbyć w ciągu kilku najbliższych dni).

Poznański Ośrodek, oferuje cztery podstawowe moduły wykorzystania symulatora. Są nimi:

1. Fun Flying - oferta dla wszystkich, niekoniecznie pilotów. Każdy kto ma ochotę sprówbować swoich sił w "prawie prawdziwym" samolocie, może to zrobić już za 150 zł za pół godziny. Pod okiem wykwalifikowanego instruktora, zapozna się z samolotem i wykona lot. Zapoznanie ma się odbywać bez systuacji "ekstramlanych", a celem ćwieczenia jest propagowanie lotnictwa ogólbnego.

2. Regular Training - oferta skierowana do pilotów. Promocyjna godzina pod okiem instruktora to koszt 200 zł za pół godziny i 300 za godzinę lotu.

3. Cirrus Specific Training - Szkolenie składa się z:
- Intruduction to Cirrus dla niedowiarków i tych co "jeszcze" nie uwierzyli w technologie Cirrus Aircraft. Szkolenie całodniowe w tym 4 godziny symulatora, to koszt 2000zł.
- Cirrus Transition Training Course
- Cirrus Transition Advanced Course
- Emergency Survival Course (dwa dni) - możliwość "symulatorowego" przetestowania systemu CAPS.

4. Glass Cockpit workshop - szkolenie dedykowane wszystkim którzy chcą się zapoznać z systemem Garmin G1000.

Dzięki gościnności szkoły AERO Poznań, mieliśmy okazję skorzystać z symulatora w towarzystwie amerykańskich instruktorów. Wrażenia, były wyborne. Polecamy dla każdego kto zawita na poznańskim lotnisku Ławica. Symulator mieści się w dawnym budynku portu lotniczego Poznań.


Czytaj również:
W Poznaniu ruszyło Europejskie Centrum Symulatorowe samolotów Cirrus

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony