Przejdź do treści
5 zasad, które każdy pilot powinien znać, fot. boldmethod
Źródło artykułu

5 zasad (kciuka), które warto zapamiętać i praktykować

Zapraszamy do lektury tłumaczenia artykułu „5 Rules-of-Thumb Every Pilot Should Know” opublikowanego na stronie www.boldmethod.com

5 zasad, które każdy pilot powinien znać

1) Szacowanie składowej wiatru bocznego

Kiedy jesteś na ziemi, łatwo jest użyć wykresu crosswind charts w POH (Pilot Operating Handbook) lub na kalkulatorze E6B. Ale kiedy już lecisz, żadna z tych opcji nie jest zbyt praktyczna. Na szczęście jest prostszy sposób na obliczenie składowej wiatru bocznego. Jeśli wiatr jest odchylony o 30 stopni od pasa startowego, składowa wiatru bocznego wynosi około 50% prędkości wiatru. Jeśli wiatr jest odchylony o 45 stopni od pasa startowego, składowa wiatru bocznego wynosi około 75% prędkości wiatru. A jeśli wiatr ma odchylenie 60 stopni lub więcej od pasa startowego, to składowa wiatru bocznego jest mniej więcej taka sama jak wiatr całkowity.


2) 10% wzrost masy = 20% wzrost wymaganej długości do startu i lądowania

Im więcej samolot waży, tym więcej pasa startowego potrzebuje. I chociaż ta zasada jest daleka od dokładnej, daje szansę na bezpieczny start. Oczywiście, kiedy przyjdzie moment na obliczenie rzeczywistych osiągów, należy skorzystać z POH.


3) Długość rozbiegu zwiększa się o około 10% na każde dodatkowe 1000 stóp wysokości gęstościowej

W przypadku większości samolotów dodaje się około 10% długości rozbiegu na każde 1000 stóp wysokości gęstościowej (DA). Na przykład w Denver, przy wzroście wysokości gęstościowej o 3200 stóp, rozbieg zwiększy się o około 32%. Tak więc w standardowy dzień w Denver przy  temperaturze 3 stopni C przykładowy samolot potrzebuje do startu 1500 stóp pasa, ale w przypadku temperatury 30 stopni C będzie to już 2000 stóp.


4) Kiedy powinieneś zacząć zniżać?

3 stopniowa ścieżka zniżania zapewnia wygodną prędkość opadania w prawie każdym samolocie. Ale kiedy zbliżasz się do lotniska, skąd masz wiedzieć, kiedy zacząć zniżać? Otóż należy podzielić przez 300 wysokość, o jaką pilot chce zniżyć. Na przykład, jeśli jesteś na wysokości 11 000 stóp i chcesz obniżyć lot na 2000 stóp, musisz ją zmniejszyć o 9 000 stóp. Tak więc należy podzielić 9000 przez 300 i otrzymujemy wynik 30 mil. Jeśli zaczniesz zniżać utrzymując 3 stopniową ścieżkę z odległości 30 mil, po dotarciu na lotnisko powinieneś osiągnąć zakładaną wysokość. Pamiętaj, że jeśli chcesz osiągnąć odpowiednią wysokość w odpowiednim punkcie nieco przed dotarciem nad lotnisko, musisz zacząć schodzić odpowiednio wcześniej.


5) Szerokość sygnału ILS

Piloci wykonujący loty VFR mogą również wspomagać systemem ILS. Niezależnie od tego, czy jest to ciemna bezksiężycowa noc, czy długa prosta w mglisty dzień, podążanie za wskazaniami ILS zapewnia pilotowi odpowiednie przewyższenie nad elewacją terenu i zabezpieczenie przed przeszkodami (nie wspominając o tym, że wiadomo, że leci się na właściwy RWY). Im bliżej pasa startowego, tym bardziej czuły jest sygnał. Pamiętaj, że jesteś ustabilizowany w zakresie połowy wychylenia skali.


Jakich innych zasad używasz podczas lotu? Napisz je w komentarzach pod artykułem, mogą one być cenną pomoca edukacyjną dla innych pilotów.


Czytaj również:
Rule of thumb. Wysokie temperatury i latanie. Również z aplikacją mobilną

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony