Przejdź do treści
Awaryjne lądowanie B773 linii LATAM, fot. avherald
Źródło artykułu

Usterka systemów elektrycznych i awaryjne lądowanie B773 linii LATAM

20 grudnia, B773 należący do linii LATAM (znaki rejestracyjne PT-MUG), który wykonywał lot LA-8084 z Sao Paulo Guarulhos na lotnisko Heathrow w Londynie z 341 pasażerami i 16 członkami załogi na pokładzie, znajdowal się na FL290, kiedy załoga z powodu problemów z systemami elektrycznymi zdecydowała się przekierować lot do Belo Horizonte w Brazylii.

Piloci wypuścili awaryjną turbinę powietrzną (RAT  - Ram Air Turbine) i 03.43 UTC wylądowali awaryjnie (z przekroczoną masa do lądowania) na pasie startowym 16 lotniska Belo Horizonte. Samolot zatrzymał się na pasie z uszkodzonymi wszystkimi 16 kołami podwozia głównego. Po tym incydencie lotnisko zostało zamknięte. Linie lotnicze poinformowały, że rejs został przekierowany z przyczyn technicznych i podczas lądowania wszystkie opony podwozia głównego zostały uszkodzone i musiały zostać wymienione, zanim samolot został usunięty z drogi startowej. Wszyscy pasażerowie zostali bezpiecznie ewakuowani.


Załoga raportowała, że podczas lotu stracili wszystkie systemy elektryczne i nie byli w stanie zrzucić paliwa, przez co musieli lądować przeciążonym samolotem.


Transkrypcja korespondencji załogi z ATC:

AC: 8084, control
CTL: Radio check
AC: Please confirm runway, it's length is 3 thousand meters?
AC: Please, are we... control? Confirm?
-- unreadable --
CTL: TAM 8084, it's three thousand meters, the runway length
AC: Three thousand meters?
CTL: Three thousand meters ratified, plus 600 paved, 3600 meters in total
AC: OK, pal, thank you. Just, please, remember to call the firefighters. OK, buddy?
AC: The aircraft is very heavy, no way to jettison
AC: Asking for your help. OK, CTL?
CTL: Firefighters, copy
AC: Positive. We're very heavy and the jettison system isn't working either
AC: We're practically without any electrical system working correctly, OK?
AC: So, we have this problem, [which is] a bit serious, OK?
AC: So, please, leave the firefighters prepared.
AC: We're trying here to do the procedure, trying to alleviate the aircraft weight as much as possible
AC: But it's difficult. We're proceeding to the segment and [will] land, OK?
AC: If you could close the runway, that would help us. Thank you.
CTL: Runway is closed already, awaiting your aircraft to land.
CTL: And firefighter support on the ground was requested already.
CTL: Please confirm to Control if you will proceed to land now or if you will do some more holds to burn fuel
AC: No, no. We'll proceed to land, sir.
CTL: Roger and authorized. Procedure ILS Kilo. Report established, TAM 8084.
AC: We don't have any extra information, sir. You inform altitude and vectors, OK?
CTL: Roger. TAM 8084, can you make a right turn to heading 065?
AC: I prefer maintaining this heading for some more time in order to increase the distance, sir.
CTL: Roger. TAM 8084 autorized to maintain the current heading in descent to 7000 feet
AC: Roger, 7000 feet, 8084.



Więcej informacji na temat tego zdarzenia dostępnych jest na stronie www.avherald.com

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony