Przejdź do treści
B738 należący do Royal Air Maroc
Źródło artykułu

B738 oderwał się 120 m przed końcem pasa w LGW – raport AAIB

10 września, brytyjska Komisja ds. Badania Wypadków Lotniczych (AAIB) opublikowała raport końcowy z poważnego incydentu, do którego doszło 28 lutego 2020 r. z udziałem B738 linii Royal Air Maroc (znaki rejestracyjne CN-RGJ). Tego dnia, wykonywał on lot AT-807 z lotniska Gatwick pod Londynem do Casablanki ze 139 pasażerami i 6 członkami załogi na pokładzie.

Podczas rozbiegu, samolot miał problemy z oderwaniem się z pasa 26L i zrobił to dopiero po osiągnięciu prędkości 37 węzłów większej niż Vr i zaledwie 120 m przed końcem utwardzonej nawierzchni. Następnie wznosił się już bezpiecznie i osiągnął lotnisko docelowe bez dalszych incydentów.

Zgodnie z raportem, podczas lotu do Casablanki pilotem lecącym był FO. W użyciu był pas 26L, a w momencie startu wiał słaby południowy wiatr i padał deszcz. Nad lotniskiem zalegały chmury o podstawie na wysokości 900 stóp, a temperatura wynosiła 6° C. Piloci zaplanowali początek rozbiegu z intersekcji A,  ustawiając klapy na pozycji 1 przy założonej temperaturze redukcji 55° C. Prędkości startowe zostały skalkulowane na V1 - 144 kt, VR - 152 kt i V2 - 155 kt. Podczas postoju wartości te zostały wprowadzone do FMC.


Rozpędzając się przy prędkości 80 kt kapitan potwierdził, że wskazania były normalne i następnie spodziewał się usłyszeć komunikat systemu „V1”, ale to nie nastąpiło. Następnie sprawdził PFD i zobaczył, że prędkości nie wyświetlały się na monitorze. Jak potem podkreślał, czuł, że „samolot rozpędzał się zbyt wolno”. Gdy zbliżał się koniec pasa startowego (o długości 3316 m), polecił drugiemu pilotowi zainicjowanie rotacji. Samolot oderwał się od pasa przy 189 kt (13 sekund po planowanej rotacji) i pozostała część lotu przebiegła bez dalszych incydentów.

Późniejsze dochodzenie operatora nie wykazało żadnych usterek samolotu. Automatyczne komunikaty działały normalnie na poprzednich i kolejnych lotach. Raport końcowy AAIB z tego incydentu dostępny jest tutaj (LINK)

Więcej informacji na temat tego zdarzenia dostępnych jest na stronie www.avherald.com

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony