Przejdź do treści
Kolekcja grupy rekonstrukcyjnej Wright Experience
Źródło artykułu

Repliki legendarnych samolotów szukają nowego domu

Na świecie jest tylko dwóch facetów, którzy zbudowali więcej samolotów braci Wright niż Ken Hyde i jego zespół “Wright Experience”. To właśnie Orville i Wilbur Wright. Hyde i jego ekipa mają na swoim koncie 21 zrekonstruowanych maszyn, wśród nich szybowce zbudowane w latach 1900 – 1911, trzy samoloty Flyer z 1903 roku, Fort Meyer z 1908 roku i cztery modele Bs z 1911 roku (jeden z oryginalnym silnikiem Wrightów).

Większość samolotów, które wyszły spod ręki Hyde’a znalazło nowy dom w muzeach rozsianych po całych Stanach Zjednoczonych, jednak 7 z nich wciąż jest w jego warsztacie w Warrenton w stanie Virginia. Hyde ma nadzieję, że jakaś instytucja kupi maszyny oraz drugi oryginalny silnik (numer seryjny 59), zbudowany w 1911 roku przez mechanika braci Wright, Charlesa Taylora.

- Wykonaliśmy tylko pierwszą część zadania – zbudowaliśmy repliki tych maszyn. Teraz potrzebny jest ktoś, kto je przygarnie i umieści gdzieś, gdzie ludzie będą mogli je podziwiać – powiedział Hyde.

Zdaniem Hyde’a, młodzież może złapać lotniczego bakcyla po bliższym poznaniu historii braci Wright – dwóch konstruktorów rowerów i entuzjastów puszczania latawców, którzy stworzyli jeden z najważniejszych wynalazków XX wieku. Hyde ma nadzieję, że odtwarzanie dzieł braci Wright zainspiruje kolejne pokolenia pionierów awiacji. - Bracia Wright uparcie parli do celu, byli dzielni. Byli tak przedsiębiorczy i osiągnęli tak wiele, że aż trudno uwierzyć, że znajdywali czas na sen – wspomina.


Oryginalny silnik konstrukcji braci Wright o numerze seryjnym 33 napędzający Model B z 1911 r. 4-cylindrowa, chłodzona cieczą jednostka dysponowała mocą 35 koni mechanicznych

Zespół Hyde’a coś wie na ten temat. Przez ostatnie 25 lat konstruktorzy skrupulatnie studiowali dzieła Wrightów, budując w warsztacie w Virginii ich szybowce i samoloty. Udało im się stworzyć dokładną kopię zakładów braci. Tutaj także wszystko powstawało od zera – od ręcznie składanych silników przez precyzyjnie strugane śmigła. – Okazało się, że najlepiej wychodzi, gdy zrobimy coś sami, od podstaw, tak jak bracia Wright – powiedział Hyde.

Team “Wright Experience”, wspierany przez Ford Motor Company, zbudował Flyer z 1903 roku, wykorzystany w obchodach stulecia lotnictwa, które miały miejsce w grudniu 2003 roku na plaży w Kitty Hawk, w Karolinie Północnej. Z powodu kłopotów z silnikiem i złej pogody start się nie udał. Maszyna okazała się być idealną kopią samolotu Wrightów: latała tylko w odpowiednich warunkach.



Dla Hyde’a wszystko zaczęło się w 1992 roku, gdy muzeum lotnictwa wojskowego w Fort Rucker w Alabamie poprosiło go o odrestaurowanie Modelu B, znajdującego się w zbiorach muzeum. Hyde miał nadzieję, że to będzie łatwa robota – poprosi muzeum o rysunki techniczne oraz plany i zabierze się do roboty. Szybko jednak okazało się, że żadne plany nie istniały, większość nie przetrwała do naszych czasów. Cała wiedza znajdowała się w głowach Orvilla i Wilbura.  


Zbliżenie na szybowiec z 1911 roku, na którym eksperymentował Orville. 18 października 1911 roku napisał w pamiętniku: „Wykonałem wiele lotów. Podczas ostatniego maszyna obróciła się mimo moich wysiłków i wpadła w zbocze góry, przewracając się. Złamane oba lewe skrzydła i statecznik poziomy”

Zespół Hyde’a spędził tysiące godzin na szukaniu informacji o tym jak Wrightowie projektowali swoje samoloty, jak je budowali i jakich narzędzie używali. W tym celu przekopali się przez tony starych fotografii, listów, pamiętników, artykułów prasowych i filmów. Zniszczony w katastrofie Fort Meyer Flyer z 1908 roku został odbudowany wyłącznie na podstawie starych fotografii.

Obecnie najcenniejsze elementy kolekcji Hyde’a to 7 zdatnych do lotu maszyn, które stanowią około 60 proc. dorobku Wrightów. Jak to bywa w przypadku płatowców Hyde’a – każdy z nich jest dokładną kopią swojego pierwowzoru. Wszystkie są zdatne do lotu, ponieważ w ten właśnie sposób bracia gromadzili wiedzę o lataniu – z testów w powietrzu. 


                       Nietypowa dla braci Wright prostokątna chłodnica na modelu EX z 1911 roku

Hyde nie ma zamiaru kończyć pracy. Przeciwnie, chce patrzeć jak powiększają się jego zbiory. W planach jest jeszcze rekonstrukcja Flyera II z 1904 roku i Flyera III zbudowanego rok później. Hyde marzy, by zobaczyć wszystkie swoje dzieła zgromadzone w jednym miejscu, tak aby odwiedzali je głodni wiedzy pasjonaci, by czerpali  garściami z doświadczeń Wrightów, mogli dotknąć ich wynalazków i zrozumieć ich ogromne znaczenie dla rozwoju naszej cywilizacji. Dzięki temu być może nowi innowatorzy będą budować nowe wspaniałe latające maszyny. 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony