Przejdź do treści
2 Skrzydło Lotnictwa Taktycznego
Źródło artykułu

Dowództwo 2 SLT. na konferencji „Worldwide Rewiev” w USA

W dniach 14 – 18 września br. w Odgden Eccles Conference Center (USA) odbyła się doroczna konferencja grupy TCG (Technical Coordination Group) pod nazwą „Worldwide Rewiev 2009”, w której uczestniczyły państwa eksploatujące samolot wielozadaniowy F-16. Polskę reprezentowali m.in. przedstawiciele Dowództwa SP i Dowództwa 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu.

Konferencja prowadzona była w dwóch blokach tematycznych. Pierwszy dotyczył przedstawienia osiągnięć, kierunków badań, rozwoju oraz doświadczeń producentów i dostawców systemów, podsystemów dla F-16. Druga część to wystąpienie przedstawicieli użytkownika F-16, głównie USAF. W kolejnych dniach pracowano także w podgrupach, skupiając osoby zainteresowane w poszczególnych obszarach techniki.

Grupa TCG (Technical Coordination Group), której Polska jest członkiem od 2006r. została powołana do życia, aby koordynować wsparcie techniczne lotniczych eksploatacji samolotu F-16 oraz sprzętu zabezpieczającego. Wsparcie techniczne nie ogranicza się jedynie do sprzętu lotniczego, ale obejmuje również całe systemy eksploatacji samolotu. W skład tych systemów wchodzi aparatura kontrolno – pomiarowa (AKP), sprzęt pomocniczy i zabezpieczający, instrukcje techniczne oraz wszelkiego rodzaju dane obsługowe. Ponadto kraje – członkowie TCG mają bezpośredni dostęp do rozwiązań technicznych, biuletynów, instrukcji itp.

Zaletą bycia członkiem takiej grupy jest również pomoc w rozwiązywaniu ewentualnych problemów technicznych. Równie ważnym elementem pracy grupy jest możliwość przedstawienia problemów eksploatacji do szerokiego forum specjalistów producentów i poprzez zaangażowanie ich potencjału inżynierskiego uzyskiwanie pomocy przy wyjaśnianiu powstałych defektów i niesprawności sprzętu lotniczego, także na podstawie badań i testów poszczególnych elementów i podzespołów samolotu.

Z polskiego punktu widzenia jest to szczególnie ważne na etapie rozpoczęcia eksploatacji, gdzie doświadczenie innych państw pomaga w wypracowaniu optymalnych decyzji co do dalszych zakupów części, oceny wielkości zapasów oraz możliwych kierunków rozwoju w przyszłości.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony