W maju konsultacje społeczne w sprawie Strategii rozwoju obszaru otoczenia CPK
W maju mają się odbyć konsultacje społeczne dotyczące Strategii rozwoju obszaru otoczenia CPK - poinformowała w piątek spółka. Według przekazanych przez CPK informacji dokument może zostać przyjęty przez rząd w drugiej połowie roku.
Nad Strategią pracuje CPK, Ministerstwo Infrastruktury oraz samorządowcy gmin i powiatów z otoczenia Lotniska CPK - przekazała w komunikacie spółka. Dokument określa kierunki przemian społecznych, gospodarczych i przestrzennych na obszarze 1080 km kw., który zamieszkuje ponad 400 tysięcy mieszkańców.
"W maju CPK planuje przeprowadzenie konsultacji społecznych, a w drugiej połowie roku dokument może zostać przyjęty przez Radę Ministrów" - wskazano w komunikacie.
Opracowanie i przyjęcie Strategii wynika z Ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym i zakłada wdrożenie przemyślanego i wypracowanego wspólnie z samorządami planu rozwoju obszaru wokół węzła transportowego CPK. Chodzi o efektywne wykorzystanie szans rozwojowych wynikających z budowy Lotniska CPK, węzła kolejowego i inwestycji towarzyszących.
Podczas spotkania zorganizowanego przez resort infrastruktury z przedstawicielami samorządu terytorialnego spółka CPK zaprezentowała projekt Strategii, inicjując kolejny etap rozmów o szczegółowych zapisach dokumentu.
"Jesteśmy odpowiedzialni nie tylko za jeden z największych projektów infrastrukturalnych w Polsce, ale również za otoczenie, w którym powstaje. Strategia opisuje złożone procesy, które wymagają od nas nie tylko wrażliwości społecznej, ale również głębokiej wiedzy o specyfice miejsca i potrzebach mieszkańców. Przygotowany dokument ma w kompleksowy sposób odpowiedzieć na te potrzeby w sposób przemyślany i długoterminowy" - zaznaczył pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek, cytowany w komunikacie.
Opracowanie Strategii rozwoju obszaru otoczenia CPK do roku 2044 zostało wpisane w styczniu br. do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Z końcem marca dokument trafił do uzgodnień międzyresortowych. Obecnie jest opiniowany m.in. przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.
Jak zauważyła spółka CPK, we wdrażaniu jego założeń najważniejsze będą trzy kamienie milowe: moment rozpoczęcia budowy CPK, data uruchomienia lotniska oraz pierwsza dekada od chwili wdrożenia Strategii. Zakres i czas realizacji planowanych działań ma określić dokument wdrażający opracowany po przyjęciu Strategii przez Radę Ministrów.
"Nasze wsparcie jest konieczne, aby przygotować lokalne społeczności na dynamicznie zmieniające się warunki w trakcie budowy portu lotniczego, a także po jego oddaniu do użytku. Samorządy muszą być przygotowane, np. na skokowy napływ nowych pracowników i mieszkańców czy pojawienie się inwestorów z branż dotychczas nieobecnych w regionie" - zwrócił uwagę cytowany w komunikacie prezes CPK Filip Czernicki.
Strategia opisuje szereg przedsięwzięć priorytetowych dla rozwoju otoczenia Lotniska CPK. Przewiduje m.in. wsparcie dla edukacji, inwestycje w bezpieczeństwo i ochronę zdrowia. Dokument wskazuje wśród celów również poprawę infrastruktury transportowej regionu, inwestycje w najbliższym otoczeniu lotniska, rozwój przedsiębiorczości i szeroko pojęte działania na rzecz mieszkańców, a także ochronę środowiska i poszanowanie dziedzictwa kulturowego regionu.
Obszar otoczenia CPK obejmuje 18 gmin znajdujących się na terenie województwa mazowieckiego: Baranów, Błonie, Brwinów, Grodzisk Mazowiecki, Jaktorów, Michałowice, Milanówek, Nowa Sucha, Ożarów Mazowiecki, Piastów, Podkowa Leśna, Pruszków, Radziejowice, Sochaczew (gmina), Sochaczew (miasto), Teresin, Wiskitki, Żyrardów. Wchodzą one w skład pięciu powiatów: grodziskiego, pruszkowskiego, sochaczewskiego, warszawskiego zachodniego i żyrardowskiego.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości (KDP). Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.
Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł. (PAP)
gkc/ mmu/



Komentarze