UOKiK bada, czy dodatkowe opłaty za bagaż w Ryanairze i Wizz Airze są zgodne z prawem (stanowisko Ryanaira)
UOKiK sprawdza, czy sposób weryfikacji wymiarów bagażu podręcznego i nakładanie za niego opłat w Ryanairze i Wizz Airze są zgodne z prawem – podał we wtorek Urząd. Przypomniał, że według TSUE linie lotnicze nie powinny pobierać dodatkowej opłaty za "rozsądnej wielkości i wagi bagaż podręczny".
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów analizuje postanowienia umowne związane z warunkami przewozu bagażu podręcznego u Ryanaira i Wizz Aira – podano w komunikacie. Urząd sprawdza, jakie informacje otrzymuje klient kupujący bilet, jaka jest procedura pomiaru bagażu i zasady naliczania opłat oraz jakie są konsekwencje dla konsumentów, jeśli takiej opłaty nie uiszczą. Bada również sposób rozpatrywania reklamacji ws. opłat, które – zdaniem pasażerów – zostały niesłusznie nałożone.
"Skargi napływające do Urzędu opisują powtarzający się schemat: pasażer z plecakiem podchodzi do bramki, gdzie personel linii lotniczych prosi o umieszczenie go w tzw. sizerze – metalowej ramce służącej do sprawdzania wymiarów. Ramka ta – w świetle informacji zawartych w otrzymanych sygnałach – nie odpowiada rozmiarom dozwolonej wielkości bagażu. Choć jeszcze niedawno plecak kwalifikował się jako bezpłatny bagaż podręczny, teraz – zdaniem przewoźnika – nie spełnia wymogów, a konsument obciążany jest dopłatą sięgającą kilkuset złotych" – poinformował UOKiK.
Dodał, że według podróżnych pomiary prowadzone są "w pośpiechu" i "bez szansy" na ponowną weryfikację wymiarów lub użycie innego urządzenia pomiarowego. UOKiK wskazał również, że - zgodnie z sygnałami od pasażerów – opłatę można uiścić wyłącznie kartą płatniczą, a odmowa zapłaty skutkuje niewpuszczeniem konsumenta na pokład.
Jak przypomniał cytowany w komunikacie prezes UOKiK Tomasz Chróstny, zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości UE - o ile bagaż podręczny "mieści się w rozsądnych granicach wagi i rozmiaru oraz nie narusza przepisów bezpieczeństwa" – powinien być traktowany jako integralna część usługi przewozu. Oznacza to, że nie powinna być za niego pobierana dodatkowa opłata. "Naszym celem jest sprawdzenie, czy tanie linie lotnicze przestrzegają tej zasady w praktyce" – stwierdził Chróstny.
Jeśli postępowanie wyjaśniające potwierdzi, że zasady dotyczące przewozu bagażu podręcznego i obciążania konsumentów opłatami w liniach Ryanair i Wizz Air mogą naruszać prawa konsumentów, prezes UOKiK rozpocznie postępowanie w sprawie o uznanie "postanowień wzorców umownych za niedozwolone" lub postępowanie w sprawie stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.
Linie lotnicze Ryanair przesłały oficjalną odpowiedź w języku angielskim dot. weryfikacji UOKiK związanej z opłatami za bagaże podręczne, którą zamieszczamy poniżej.
Stanowisko Ryanair ws. weryfikacji UOKiK dot. bagaży podręcznych
"Our bag policy is simple and fully complies with EU law; if the bag fits in our bag sizer, which is bigger than our agreed dimensions, it gets on free of charge. If the bag doesn't fit within our sizers, it will be charged.
Ryanair allows each passenger to carry for free a generous (40 x 25 x 20 cm) bag on board as part of every fare, with the option to add extra bags for an optional fee should they so wish. This policy promotes both low fares and consumer choice. If airlines were forced to include additional carry-on bags as part of the basic fare, it would reduce choice and drive-up air fares for all passengers, which would harm consumers.
The 2014 precedent ruling of the EU Court of Justice (ECJ) in the "Vueling" case has confirmed that airlines are entitled to charge passengers for carrying extra bags into the cabin, as long as the carriage of passengers' precious and indispensable items (i.e., a small personal bag / under seat bag) is included in the price of the ticket. This ruling was issued in the context of unlawful attempts by Xunta de Galicia to force Vueling to carry checked baggage, in the hold, free of charge. Numerous courts across Europe (and the EU Commission) all agree that this ECJ precedent in the "Vueling" case conclusively establishes that airlines are entitled to charge fees for the carriage of checked bags and extra cabin baggage on top of the free personal cabin baggage included as part of every fare."



Komentarze