Przejdź do treści
Źródło artykułu

Targi ILA 2012

Targi ILA to najstarsze i jedne z największych tego typu imprez na świecie. Miejscem tegorocznych targów jest Berlin ExpoCenter Airport, przyległe do nowo budowanego międzynarodowego lotniska Berlin Brandenburg (BER). Targi ILA to najstarsze i jedne z największych tego typu imprez na świecie. Miejscem tegorocznych targów jest Berlin ExpoCenter Airport, przyległe do nowo budowanego międzynarodowego lotniska Berlin Brandenburg (BER). Pierwsza część targów odbywająca się w dniach 11-13 września przeznaczona jest ściśle dla fachowców (przedstawicieli branż związanych z lotnictwem i kosmonautyką), a cześć druga w dniach 14-16 września jest otwarta dla zwiedzających. Oficjalnym partnerem tegorocznej edycji targów ILA jest Polska.

Wystawa została otworzona przez niemiecką kanclerz Angele Merkel i polskiego wicepremiera, ministra gospodarki Waldemara Pawlaka. Podczas tej uroczystości Premier podkreślił, że cyt. „potencjał badawczy polskiego przemysły jest coraz większy, a instytuty projektują nowoczesny sprzęt lotniczy. W przemyśle lotniczym pracuje 30 tys. osób, w tym 23 tys. w Dolinie Lotniczej (84 firmy głównie z południowo-wschodniej części Polski). W Polsce powstają samoloty lekkie i ultralekkie, nowoczesne śmigłowce, silniki, turbiny i komponenty do obiektów satelitarnych. Polska obecność na targach to dowód intensywnej współpracy przemysłowej z Niemcami…”.

Na tegorocznych targach prezentuje się ponad 1200 wystawców z 46 krajów, w tym 60 z Polski. Eksponowanych jest 270 statków latających różnych typów, a wśród nich. m.in: najnowsze samoloty pasażerskie Airbus A380 i Boeing 747-8, wojskowe transportowce C-17, C-160 Transal i C-27J Spartan , wczesnego wykrywania, naprowadzania i zadań specjalnych Boeing E-3 Sentry AWACS i Lockheed P-3C Orion, tankowania i ewakuacji medycznej Airbus A310 MRTT, samoloty bojowe F-16, Tornado i Eurofighter Typhoon, śmigłowce bojowe Tiger i NH-90 a także demonstrator nowych technologii hybrydowy śmigłowiec Eurocopter X3. Część sprzętu prezentowała swoje możliwości w locie podczas odbywających się pokazów. Ich starty odbywały się bezpośrednio z terenu wystawowego na płycie lotniska. W dniu otwarcia targów loty pokazowe wykonywały m.in.: Airbus A320, Airbus A400M, śmigłowce Tiger i NH-90, demonstrator Eurocopter X3, a także będące na wyposażeniu Luftwaffe samoloty bojowe Tornado, Eurofighter Typhoon i F-4F Phantom. Na uwagę zasługiwały też niemieckie samoloty historyczne Messerschmitt Me 109 i Me 108 oraz odrzutowy Messerschmitt Me-262. Odbyły się też pokazy akrobacji lotniczych, z udziałem dwóch polskich zespołów: „Biało-Czerwone Iskry” (na TS-11 Iskra) i grupy „Żelazny” (Zlin 50, Zlin 526 i szybowca MDM-1 Fox).

W sumie na targach prezentuje się około 60 wystawców z Polski. Wśród nich warszawski Instytut Lotnictwa, który pokazuje demonstracyjny model bezzałogowego śmigłowca ILX 27, Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych - symulator lotu F-16, Centrum Badań Kosmicznych PAN - penetratory geologiczne oraz Przemysłowe Centrum Optyki promujące gogle noktowizyjne. Jedną z największych atrakcji polskiej ekspozycji jest produkowany w Mielcu śmigłowiec bojowy S70 Black Hawk, a także opracowany przez Politechniki Warszawską i Rzeszowską motoszybowiec o napędzie elektrycznym AOS-71 (zasilany bateriami akumulatorów litowo – polimerowych).

Swoją obecność na targach silnie zaakceptowały też Polskie Siły Powietrzne. Na wystawie statycznej prezentowane były m.in:. Samolot CASA 295M w wersji ewakuacji medycznej, PZL M28 Bryza z kabiną glass cockpit i szkolno-treningowy PZL-130 Orlik TC-II, a także zespół akrobacyjny „Biało-Czerwone Iskry”. Ponadto, na stoisku Eurocoptera wystawiony był sanitarny śmigłowiec EC-135P2+ w barwach ZOZ Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, a Zakłady Lotnicze Margański i Mysłowski prezentowały samolot EM-11C Orka i szybowiec MDM-1 Fox.

Kanclerz Angela Merkel i wicepremier, minister gospodarki Waldemar Pawlaka podczas zwiedzania ekspozycji ILA (11.09.2012 r.)

Wspólna ekspozycja polskiego przemysłu, na pierwszym planie samolot ultralekki MP-02 Czajka (Lotnicze Zakłady Produkcyjno-Naprawcze Aero-Kros).

Wspólna ekspozycja polskiego przemysłu, na pierwszym planie motoszybowiec z napędem elektrycznym  AOS-71 (Politechniki Warszawskiej i Rzeszowskiej).

Śmigłowiec S-70i Black Hawk wyprodukowany w PZL Mielec (17. egzemplarz produkcyjny)

Szybowiec akrobacyjny MDM-1 Fox (zakłady Lotnicze Margański i Mysłowski)

Samolot dyspozycyjny EM-11C Orka (zakłady Lotnicze Margański i Mysłowski)

Zespół akrobacyjny polskich sił powietrznych „Biało-czerwone Iskry” podczas pokazów.

Airbus A380 w barwach Emirates Airlines. Jest certyfikowany na masę startową 560 ton i w konfiguracji trzyklasowej zabiera 517 pasażerów: 14 w pierwszej, 76 biznes i 427 ekonomicznej.

Boeing 747-8 w barwach Lufthansa. Jest certyfikowany na masę startową 442,2 ton i w konfiguracji trzyklasowej zabiera 386 pasażerów: 8 w pierwszej, 80 w biznes i 298 w ekonomicznej).

Pierwszy samolot z rodziny A320 wyposażony w Sharklety (końcówki skrzydeł - 3,5% oszczędności w zużyciu paliwa, co odpowiada ograniczeniu emisji CO2 o ok. 1000 ton na samolot rocznie).

Egzemplarz demonstracyjny hybrydowego śmigłowca X3 firmy Eurocopter, łączącego możliwość pionowego startu oraz wysoką prędkość lotu.

Śmigłowiec patrolowy niemieckiej żandarmerii Eurocopter EC135 P2e (masa startowa 2,95 ton, zasięg 630 km, czas patrolowanie 3.30 godz.

Samolot A400M Atlas produkowany przez koncern Airbus Military jako wspólny, ogólnoeuropejski wielozadaniowy transportowiec wojskowy (masa startowa 130 ton, udźwig 37 ton).
 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony