Zmiany w prawach pasażerów lotniczych? To dopiero projekt, nie obowiązujące prawo
Unia Europejska przygotowuje gruntowne zmiany w prawach pasażerów lotniczych. To odpowiedź na długo wyczekiwane postulaty dotyczące bardziej przejrzystych i aktualnych regulacji, które lepiej odzwierciedlają dzisiejsze realia rynku lotniczego.
Poniżej propozycje to na razie jedynie projekt zmian, które muszą jeszcze przejść przez kolejne etapy legislacyjne w UE. Ich wprowadzenie w życie może zająć nawet do dwóch lat.
Projekt nowelizacji prawa lotniczego – co przewiduje?
5 czerwca 2025 r. ministrowie transportu państw Unii osiągnęli porozumienie w sprawie aktualizacji rozporządzenia (WE) nr 261/2004, które reguluje prawa pasażerów w przypadku opóźnień, odwołań lotów oraz odmowy wejścia na pokład.
Propozycja zawiera ponad 30 nowych regulacji mających na celu lepszą ochronę podróżnych – od momentu zakupu biletu, przez przebieg lotu, aż po proces uzyskiwania odszkodowania.
„Wbrew medialnym doniesieniom, te zmiany nie są jeszcze zatwierdzone – Parlament Europejski ma możliwość ich zablokowania. Co ważne, wiele z proponowanych modyfikacji może nie być korzystnych dla pasażerów” – podkreśla David Janoszka, ekspert z AirCashBack.
Kluczowe zmiany dotyczące odszkodowań
Wydłużenie czasu opóźnienia uprawniającego do odszkodowania: z 3 do 4 godzin na trasach do 3,5 tys. km (w tym w UE), a na dalszych – do 6 godzin. Oznacza to, że wiele krótkich opóźnień, które dziś skutkują rekompensatą, po zmianach nie będzie objętych ochroną.
Nowa struktura odszkodowań: zamiast trzech progów będą tylko dwa:
- 300 euro dla lotów do 3,5 tys. km,
- 500 euro dla połączeń dłuższych.
Pasażerowie na krótkich trasach zyskają nieco więcej (z 250 do 300 euro), ale osoby podróżujące na dalekie dystanse stracą – odszkodowanie zmniejszy się z 600 do 500 euro.
Prawa pasażerów w przypadku odwołania lotu
Jeśli pasażer zostanie poinformowany o anulowaniu lotu mniej niż 14 dni przed odlotem, będzie miał wyraźne prawo do odszkodowania. Przewoźnicy nie będą już mogli tak łatwo unikać odpowiedzialności.
Dodatkowo, linie lotnicze będą musiały udostępnić gotowe, wstępnie wypełnione formularze roszczeń, co ma usprawnić i przyspieszyć proces ubiegania się o rekompensatę.
Uproszczenie procedur czy ograniczenie praw?
Zdaniem Davida Janoszki z AirCashBack celem Rady UE jest uproszczenie procesu dochodzenia odszkodowań. Obecnie termin przedawnienia roszczeń w Polsce wynosi 1 rok, podczas gdy w innych krajach UE jest znacznie dłuższy.
Nowa propozycja wprowadza jednolity, krótszy termin – zaledwie 6 miesięcy od daty lotu. To jednak może znacząco ograniczyć szanse pasażerów na uzyskanie rekompensaty, szczególnie jeśli nie zdążą złożyć wniosku na czas.
Jak branża lotnicza reaguje na zmiany
Choć przewoźnicy nie są w pełni zadowoleni, bo postulowali jeszcze dłuższe czasy opóźnień uprawniających do odszkodowań (do 5 godzin na krótkich i 9 godzin na długich trasach), Rada UE zdecydowała się na bardziej umiarkowane rozwiązanie.
Kiedy możemy spodziewać się nowych przepisów?
Choć Rada UE wypracowała kompromis, to dopiero początek drogi. Projekt trafi teraz do Parlamentu Europejskiego, który może go zatwierdzić, zmodyfikować lub całkowicie odrzucić.
Na ostateczne decyzje i wejście nowych regulacji w życie przyjdzie nam jeszcze poczekać, a kształt przyszłego prawa wciąż pozostaje otwarty.



Komentarze