W 2023 r. gwałtownie wzrosła liczba śmiertelnych wypadków w segmencie lotnictwa biznesowego
Według wstępnych statystyk, w ubiegłym roku w sześciu wypadkach z udziałem odrzutowców biznesowych zarejestrowanych w USA zginęły 23 osoby, w porównaniu z brakiem ofiar w tym segmencie lotnictwa rok wcześniej. Co ciekawe, liczba wypadków, jak i ofiar śmiertelnych w 2023 r. była identyczna jak w 2021 r.
W zeszłym roku w trzech śmiertelnych wypadkach biznes jetów zarejestrowanych poza USA zginęło dziewięć osób, w porównaniu z czterema takimi wypadkami i 17 ofiarami śmiertelnymi w 2022 r.
Tymczasem liczba wypadków samolotów biznesowych zarejestrowanych w USA, które nie niosły ze sobą ofiar śmiertelnych spadła o ponad połowę — do 11 w 2023 r. w porównaniu do 26 rok wcześniej. Liczba wypadków niezarejestrowanych w USA odrzutowców biznesowych wzrosła o jeden, do sześciu w porównaniu z rokiem poprzednim.
W ciągu ostatnich dwóch lat liczba wypadków bez ofiar śmiertelnych i wypadków śmiertelnych niewiele się zmieniła w przypadku samolotów turbośmigłowych zarejestrowanych w USA, ale liczba ofiar śmiertelnych spadła z 37 w 2022 r. do 25 w zeszłym roku. Wszystkie z 10 śmiertelnych wypadków z 2023 r. z wyjątkiem jednego, dotyczyło operacji określonych w ramach przepisów Part 91. W 2023 r. w jednej katastrofie konstrukcji operującej w ramach przepisów Part 135 zginęło pięć osób. Liczba ofiar śmiertelnych w wypadkach samolotów turbośmigłowych zarejestrowanych poza USA wzrosła z 26 w 2022 r. do 46 w zeszłym roku.
Najczęstszym typem incydentu lub wypadku w ubiegłym roku było wypadnięcie z pasa startowego. Takich zdarzeń odnotowano 71 i obejmowały one głównie samoloty biznesowe z napędem turbinowym, a w 32 przypadkach samoloty turbośmigłowe, z czego 12 sklasyfikowano jako wypadki.
Wykresy nie uwzględniają sierpniowej katastrofy prywatnego Embraera Legacy 600 w Rosji, w wyniku której zginęło 10 osób, ponieważ uważa się, że ta dwusilnikowa konstrukcja została zestrzelona przez rakietę powietrze-powietrze.
Więcej informacji na ten temat dostępnych jest tutaj (LINK)
Komentarze