Tata Advanced Systems i Airbus inaugurują działalnie linii montażu końcowego samolotów C295 w Vadodarze w Indiach
Firmy Tata Advanced Systems Limited (TASL) i Airbus zainaugurowały funkcjonowanie linii montażu końcowego (Final Assembly Line - FAL) samolotów Airbus C295 w Vadodara, w indyjskim stanie Gujarat. Przedsiębiorstwa współpracują przy pionierskim projekcie „Make in India”, którego celem jest dostarczenie 56 samolotów C295 Indyjskim Siłom Powietrznym (IAF).
W otwarciu najnowocześniejszej fabryki lotniczej w kraju wzięli udział premier Indii, Narendra Modi i premier Hiszpanii Pedro Sánchez oraz N. Chandrasekaran, prezes Tata Sons i Michael Schoellhorn, dyrektor generalny Airbus Defence and Space.
To pierwszy przypadek, gdy firma prywatna uruchamia samolotową FAL w Indiach, co stanowi znaczący impuls dla rządowego programu „AatmaNirbhar Bharat” (Samowystarczalne Indie). Inauguracja obiektu nastąpiła w trzy lata po sformalizowaniu przez IAF zamówienia 56 samolotów C295 w celu zastąpienia dotychczasowej floty samolotów AVRO. Zgodnie z umową, 40 transportowców zostanie wyprodukowanych i zmontowanych we współpracy z TASL w nowej FAL, podczas gdy 16 przyleci do jednostek IAF z linii montażowej Airbusa w Sewilli. Do tej pory Airbus dostarczył już sześć samolotów.
N. Chandrasekaran, prezes Tata Sons, powiedział: „Pracownicy Grupy Tata są dumni z utworzenia zaawansowanego zakładu, któremu powierzono produkcję od podstaw pierwszego samolotu militarnego wytwarzanego przez sektor prywatny w naszym kraju. Znacząco zwiększy to możliwości obronne, jak i produkcyjne. Dziękuję premierom Narendrze Modiemu i Pedro Sánchezowi oraz znamienitym gościom za dołączenie do nas z tej doniosłej okazji”.
„Inauguracja linii montażowej jest ważnym etapem na drodze Indii do samodzielności w produkcji obronnej. Program C295 India dowodzi zaangażowania Airbusa we wspieranie indyjskiej wizji „AatmaNirbhar Bharat” w dziedzinie produkcji zbrojeniowej. Zgodnie z tą wizją, zakład FAL będzie napędzał rozwój przemysłu lotniczego i kosmicznego w kraju, wzmacniając lokalny potencjał usług projektowania, produkcji komponentów, montażu samolotów i usług posprzedażowych” – powiedział M. Schoellhorn, dyrektor generalny Airbus Defence and Space.
W zakładzie w Vadodarze produkowane będą części, podzespoły, narzędzia, przyrządy i sprzęt do testowania. Produkcja komponentów C295 ruszyła już w zakładzie Main Component Assembly (MCA) w Hyderabadzie. Części do pierwszego samolotu, który ma zostać wyprodukowany w Indiach, zostały wysłane już do FAL w Vadodarzie, gdzie samolot zostanie zmontowany, a następnie dostarczony stamtąd do bazy IAF.
Pierwszy C295 „Make in India” opuści FAL w Vadodarze we wrześniu 2026 r. Będzie to historyczne wydarzenie dla indyjskiego przemysłu lotniczego i kosmicznego. Do sierpnia 2031 r., zgodnie z wymogami kontraktu, IAF otrzymać powinny 40 samolotów krajowej produkcji.
Indie będą największym użytkownikiem C295, gdyż zamówiły 56 samolotów. W ramach programu „Make in India” lokalne firmy wyprodukują ponad 85% struktur tworzących 40 samolotów. Tym samym wytworzą 13 000 części, co wymagało certyfikowania 21 specjalnych procesów i 37 dostawców z Indii, wywodzących się zarówno z sektora prywatnego, jak i publicznego.
Dla Airbusa Indie są strategicznym źródłem zasobów. Firma rozszerza tu działalność przemysłową o montaż samolotów, produkcję komponentów, projektowanie, wsparcie MRO, szkolenia pilotów i obsługi technicznej, a także współpracę akademicką w celu wspierania inwestycji w kapitał ludzki. Airbus inwestuje ponad 1 miliard dolarów rocznie w trwały i kompleksowy łańcuch dostawców komponentów i usług w Indiach, przyczyniając się do utrzymania ponad 15 000 miejsc pracy. Ponadto własne centra inżynieryjne i cyfrowe Airbus India w Bengaluru uczestniczą w realizacji wszystkich komercyjnych i śmigłowcowych programów Airbusa prowadzonych na całym świecie.
Komentarze