Przejdź do treści
Źródło artykułu

Szwajcarska Służba Ratownictwa Powietrznego Rega zamawia dla baz górskich 12 kolejnych pięciołopatowych śmigłowców H145

Szwajcarska Służba Ratownictwa Powietrznego Rega zamówiła drugą partię 12 pięciołopatowych śmigłowców H145, które będą użytkowane z baz górskich. Zastąpią one obecnie eksploatowane śmigłowce AW109SP. Zamówienie jest kontynuacją kontraktu na dziewięć H145, ogłoszonego w marcu tego roku. Do 2026 roku Rega będzie więc posiadać flotę składającą się wyłącznie z 21 pięciołopatowych Airbusów H145.

„Dla skutecznego prowadzenia lotniczych akcji ratujących życie w Szwajcarii najważniejsza jest zdolność do optymalnego działania na wysokości”, mówi Bruno Even, prezes Airbus Helicopters. „Pięciołopatowy H145 wylądował na Aconcagua w Chile, górze o wysokości prawie 7000 metrów. Żaden inny dwusilnikowy śmigłowiec nie dokonał takiego wyczynu. Dlatego jesteśmy dumni, że Rega zaufała pięciołopatowemu H145 i postanowiła uczynić go jedynym typem wiropłata w swojej flocie”. 

„Zamawiając pięciołopatowe śmigłowce H145, sprawiamy że Rega będzie mogła zapewniać pacjentom niezawodną i profesjonalną pomoc medyczną drogą powietrzną przez kolejne 15 lat”, mówi Ernst Kohler, prezes zarządu Regi.

Pięciołopatowe H145 otrzymają najnowocześniejszy system nawigacji, specjalnie dostosowany do potrzeb Rega, który zwiększy możliwości i bezpieczeństwo operacji lotniczych. System wykorzysta nowe możliwości Flight Management System GTN750 Xi firmy Garmin. Będzie integrować i kontrolować system wielosensorowy, który zapewnia bardzo dokładne i niezawodne możliwości nawigacji. Nawet w przypadku utraty sygnału GPS załoga śmigłowca będzie bezpiecznie nawigować dzięki systemowi nawigacji inercyjnej firmy Thales. To rozwiązanie zwiększy możliwości latania instrumentalnego w warunkach ograniczonej widzialności (IFR) i pozwoli śmigłowcowi na certyfikację procedury nawigacyjnej RNP-AR 0.1, która jest najdokładniejszą procedurą nawigacyjną dla wiropłatów. W konfiguracji maszyn dla Rega znajdzie się również nowa wciągarka firmy Vincorion, certyfikowana dla pięciołopatowej wersji H145. Również ona pozwoli na zwiększenie bezpieczeństwa akcji ratowniczych.

Sieć Rega w Szwajcarii tworzy 14 stacji HEMS. W ubiegłym roku załogi śmigłowców wykonały 14 330 misji, przewożąc m.in. 471 pacjentów z COVID-19.

Najnowszym ulepszeniem wielozadaniowego, dwusilnikowego wiropłata H145 jest innowacyjny pięciołopatowy wirnik, zwiększający udźwig użyteczny maszyny o 150 kg. Prostota nowej konstrukcji bezłożyskowego wirnika głównego ułatwia czynności serwisowe, jeszcze bardziej poprawiając wzorcową obsługę i niezawodność H145, zarazem podnosząc komfort lotu pasażerów i załogi.

Na świecie lata już ponad 1600 śmigłowców z rodziny H145, które spędziły w powietrzu łącznie ponad 7 milionów godzin. Napędzany dwoma silnikami Safran Arriel 2E, H145 posiada układ cyfrowego sterowania silnikiem (FADEC) oraz pakiet cyfrowej awioniki Helionix. Skuteczny 4-osiowy autopilot zwiększa bezpieczeństwo i zmniejsza obciążenie pilotów. Szczególnie niski poziom generowanego hałasu sprawia, że H145 jest najcichszym śmigłowcem w swojej klasie, a jego emisja CO2 jest najniższa wśród konkurencyjnych konstrukcji.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony