Słabe planowanie i niewystarczające szkolenie jako główne przyczyny utraty kontroli nad samolotami GA
Każdego dnia w Stanach Zjednoczonych rozbijają się średnio cztery samoloty, w większości konstrukcje jednosilnikowe. Co piąty wypadek był spowodowany utratą kontroli nad statkiem powietrznym podczas lotu, a prawie połowa z nich zakończyła się ofiarami śmiertelnymi.
Najnowsze badania przeprowadzone przez adiunkta inżynierii mechanicznej Uniwersytetu Arkansas, Neelakshi Majumdar, wskazują, dlaczego utrata kontroli nad samolotem występuje w lotnictwie ogólnym oraz jak piloci mogą jej zapobiegać i jak sobie z nią radzić. Według przedstawicieli uniwersytetu, badania te mogą usprawnić szkolenia pilotów i uratować wiele istnień.
Artykuł, opublikowany w najnowszym numerze „Journal of Air Transportation”, jest pierwszym badaniem, w którym pytano pilotów, jak doszło do tego, że stracili kontrolę nad samolotem. Dodatkowo, udokumentowane zostały czynniki ludzkie, które doprowadziły do tych incydentów. Całość opracowania powstała na podstawie ankiet przesłanych przez prawie 200 pilotów.
Naukowcy zauważyli, że wielu z nich nie chce rozmawiać o incydentach związanych z utratą kontroli nad samolotem. „Piloci za bardzo boją się straty licencji” – powiedziała Majumdar. Dodała, że badaniu brali najczęściej starsi lotnicy i przypuszcza, że dostrzegali oni mniejsze ryzyko w omawianiu incydentów tego typu.
Zgodnie z wnioskami zawartymi w dokumencie, do wystąpienia problemów w powietrzu często przyczyniały się błędy spowodowane brakiem umiejętności lub podjęciem złej decyzji. Błędy wymieniane przez pilotów obejmowały zbyt niską prędkość lotu, próbę startu przeciążonym samolotem, nieprawidłowe użycie autopilota, przeoczenie punktu na liście kontrolnej i za późne zauważenie, że samolot wchodzi w korkociąg.
Badacze odkryli, że chociaż piloci nie mają wpływu na pogodę, to często nie sprawdzają jej lub przeceniają swoje możliwości radzenia sobie z trudnymi warunkami. Majumdar stwierdziła, że najczęstszymi przyczynami utraty kontroli w locie były złe planowanie, które prowadziło do wykonywania lotu w trudnych warunkach pogodowych, oraz zbyt późne rozpoznanie przez pilotów niebezpiecznej sytuacji, co opóźniało lub uniemożliwiało podjęcie działań naprawczych.
Pełny tekst badania „ Human Factors in General Aviation Loss of Control: Survey of Pilot Experiences” dostępny jest tutaj (LINK)



Komentarze