Przejdź do treści
Dwa śmigłowce H125 w locie - widok z tyłu z ukosa (fot. Força Aérea Brasilera)
Źródło artykułu

Siły zbrojne Brazylii zamówiły 27 śmigłowców H125

Chcąc zwiększyć możliwości szkoleniowe marynarki wojennej i sił powietrznych, brazylijskie wojsko, za pośrednictwem Komitetu Koordynacyjnego Programu Bojowych Statków Powietrznych (COPAC), zamówiło 27 jednosilnikowych śmigłowców H125.

H125 będzie produkowany na linii montażu końcowego w fabryce Helibras w Itajubá w Brazylii, gdzie montowane są również H225M dla brazylijskich sił zbrojnych. Nowo zamówione śmigłowce zastąpią wiropłaty AS350 i Bell 206, obecnie służące odpowiednio w Siłach Powietrznych i Marynarce Wojennej Brazylii.

"Złożone właśnie wspólne zamówienie stanowi realizację projektu, którego wynikiem będzie wyposażenie zarówno brazylijskich sił powietrznych, jak i marynarki wojennej w nowoczesne śmigłowce, które zaspokoją potrzeby lotników przez najbliższe 30 lat" – ocenił dowódca Sił Powietrznych, generał broni Carlos de Almeida Baptista Junior.

"Pracownicy Airbus Helicopters są dumni, że wyprodukowane przez nich śmigłowce  H125 będą służyć do szkolenia następnego pokolenia pilotów brazylijskich sił zbrojnych. H125 to wszechstronna maszyna, popularna zarówno na rynku cywilnym, jak i wojskowym jako platforma szkoleniowa. Zawdzięcza to swojej wytrzymałości, niezawodności i łatwej obsłudze. Jesteśmy zaszczyceni zaufaniem brazylijskich sił zbrojnych, wynikającym z ponad 40 lat współpracy" – powiedział Bruno Even, dyrektor generalny Airbus Helicopters.

W kabinie brazylijskich H125 zostaną zamontowane zdwojony szklany kokpit G500H TXi oraz wyświetlacz wielofunkcyjny VEMD (Vehicle & Engine Multifunction Display). Ich osprzęt umożliwi loty z użyciem gogli noktowizyjnych. Maszyny wyposażone będą w wyciągarkę i hak, co pozwoli na szkolenie przyszłych pilotów w sposób jak najbardziej adekwatny do zadań, jakie będą wykonywać w jednostkach operacyjnych.

Siły zbrojne Brazylii użytkują aktualnie 156 śmigłowców Airbusa, rozmieszczonych w ośmiu bazach w kraju. We flocie tej są zarówno lekkie, jednosilnikowe maszyny z rodziny Ecureuil, jak i wielozadaniowe ciężkie H225M (odpowiednio 67 i 41 śmigłowców).

Znakomicie sprzedające się wiropłaty H125 spędziły już w powietrzu ponad 37 milionów godzin. Obecnie eksploatowanych jest ponad 5350 takich śmigłowców na świecie. W środowisku lotniczym są one chwalone za solidność i wszechstronność konstrukcji.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony