Przejdź do treści
Źródło artykułu

Rosyjskie samoloty Superjet SJ-100 i MC-21 przejdą pod markę „Jakowlew”

Rosyjskie samoloty komercyjne, takie jak regionalny odrzutowiec Superjet SJ-100 i średniej wielkości MC-21, mogą wkrótce zyskać nową markę. W wywiadzie dla rosyjskiego dziennika finansowego RBK Siergiej Czemezow, szef państwowego konglomeratu lotniczego, inżynieryjnego i obronnego Rostec, powiedział, że dla całej rodziny rosyjskich samolotów pasażerskich ma zostać wskrzeszona historyczna marka „Jakowlew”.

Zmiana nazwy rosyjskich samolotów pasażerskich jest przedmiotem dyskusji od wielu lat, a przekształcenie w lipcu 2023 r. nazwy rosyjskiej spółki zależnej Irkut na „Jakowlew” już wskazała ten kierunek.

Jakowlew został założony w latach trzydziestych XX wieku, a obecnie działa pod patronatem Rosteca. Był jest jednym z „biur projektowych” działających w czasach sowieckich, obok innych znanych nazwisk w przemyśle lotniczym, takich jak Tupolew czy Iljuszyn. 

Do dnia dzisiejszego kontynuuje produkcję samolotów (głównie wojskowych), a jednym z jego najnowszych produktów jest Jak-130, zaawansowany samolot szkolno-szturmowy i lekki szturmowy. Ostatnim seryjnie produkowanym samolotem pasażerskim tej marki był Jak-42, trójsilnikowy odrzutowiec mieszczący do 120 pasażerów. 

W tym samym wywiadzie Czemezow powiedział także, że jego zdaniem odejście rosyjskich linii lotniczych od samolotów produkcji zachodniej powinno stać się bardziej zauważalne do 2030 r., co jest pochodną coraz trudniejszej obsługi istniejącej floty. Rostec przygotowuje się do wypełnienia tej luki typami samolotów produkowanymi w kraju i potwierdził dostawę 11 Tu-214 dla Aerofłotu. 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony