Przejdź do treści
ANCILLARY - projekt opracowania bezzałogowego systemu powietrznego (VTOL) X-Plane (fot. DARPA)
Źródło artykułu

Projekt ANCILLARY wybiera zespoły do opracowania wstępnych koncepcji VTOL X-Plane

DARPA wybrała dziewięć firm do opracowania wstępnych systemów operacyjnych i projektów koncepcyjnych systemu demonstracyjnego dla pionowego startu i lądowania (VTOL) bezzałogowego systemu powietrznego (UAS).

Program Advanced AirCraft Infrastructure-Less Launch And RecoverY, nazwany ANCILLARY, ostatecznie planuje zademonstrować w locie innowacyjne konfiguracje samolotów i krytyczne technologie potrzebne do budowy lekkiego, o dużej ładowności i bezzałogowego VTOL X-Plane.

AeroVironment, AVX Aircraft, Griffon Aerospace, Karem Aircraft, Leidos, Method Aeronautics, Northrop Grumman, Piasecki Aircraft i Sikorsky opracują projekty VTOL UAS z myślą o misjach marynarki wojennej i piechoty morskiej. Zespoły następnie przedstawią konkurencyjne propozycje bardziej szczegółowych prac projektowych X-plane.

„Celem programu jest opracowanie małego bezzałogowego statku powietrznego, który startuje i ląduje pionowo, jak helikopter, i wykonuje swoją misję jak bardzo wydajny samolot ze skrzydłami, jednocześnie przenosząc znaczną ilość ładunku przydatnego w różnych misjach” – powiedział Steve Komadina, kierownik programu DARPA dla ANCILLARY. „Szukamy VTOL UAS, który może działać z pokładów statków powietrznych i małych miejsc na lądzie w różnych warunkach pogodowych bez użycia typowego sprzętu do startu i odzyskiwania, który jest potrzebny w obecnych statkach powietrznych.”

ANCILLARY ma na celu rozwiązanie kombinacji trudnych celów projektowych poprzez połączenie rozwoju technologii w zaawansowanych konfiguracjach samolotów VTOL oraz zaawansowanych architekturach napędu.

„Głównym wyzwaniem jest opracowanie zintegrowanego pojazdu latającego, który spełnia trudny cel, jakim jest połączenie VTOL, długiej wytrzymałości i dużej ładowności, a jednocześnie spełnia wymagania dotyczące przechowywania i operacji na pokładzie” – powiedział Komadina. „Kluczowym elementem jest układ napędowy, który musi mieć wystarczającą moc, aby unieść X-plane w pionie, a jednocześnie być niezwykle wydajny w locie poziomym, gdy zapotrzebowanie na moc jest mniejsze”.

Oczekuje się, że projekt zakończy się testami w locie X-plane na początku 2026 roku.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony