Prezes ULC na EASA Management Board
Pan Piotr Ołowski- Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) wziął udział w posiedzeniu Rady Zarządu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA Management Board) w Kolonii. Rada Zarządzająca EASA jest organem kierującym pracami EASA. W jej skład wchodzą: przedstawiciel Komisji (KE) oraz państw członkowskich Unii Europejskiej (po jednym z każdego kraju). Rada Zarządzająca jest odpowiedzialna za określenie priorytetów Agencji, tworzenie budżetu oraz monitorowanie funkcjonowania Agencji. Ponadto Rada mianuje Dyrektora Wykonawczego oraz na jego wniosek innych dyrektorów, przyjmuje roczne sprawozdania z działalności Agencji, raport Dyrektora Wykonawczego w zakresie działań podjętych przez EASA, budżet oraz założenia do czteroletnich planów prawotwórczych Agencji.
Przewodniczącym posiedzenia EASA MB był Michael Smethers (UK CAA). W pierwszym dniu spotkania obecny Dyrektor Wykonawczy EASA - Patrick Goudou przedstawił w skrócie swoją 10 letnią działalność w EASA. Zapowiedział, iż na najbliższym posiedzeniu zarządu w marcu 2013 r. odbędą się wybory na stanowisko Dyrektora Wykonawczego, mające na celu wyłonienie nowego kandydata na ten urząd. Następnie głos zabrali członkowie panelu powołanego na podstawie Art. 62 Rozporządzenia 216/2008, który ma dokonać okresowej oceny pracy Agencji.
Drugi dzień posiedzenia był poświęcony kwestiom szczegółowym, w tym m.in. immunitetowi dla obecnego Dyrektora Wykonawczego EASA pozwalającego mu na składanie wyjaśnień przed sądem francuskim w sprawie wypadku AF-447, kodeksowi postępowania Rady Zarządzającej oraz kwestiom związanym z bezpieczeństwem lotnictwa ogólnego i Europejskim Planem Bezpieczeństwa Lotniczego (EASp).
Pan Piotr Ołowski, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w trakcie dyskusji na forum, zwrócił uwagę na fakt, iż nadeszła odpowiednia chwila na zakończenie wykorzystywania ogólnego wskaźnika bezpieczeństwa dla GA. Jak stwierdził Prezes ULC nie ma możliwości bezpośredniego porównywania poziomu bezpieczeństwa dla skoków spadochronowych z tym, jaki obserwujemy w lotnictwie biznesowym. Zwrócił również uwagę na fakt, iż powinny istnieć inne wskaźniki bezpieczeństwa (oraz wskaźniki skuteczności nadzoru nad bezpieczeństwem) dla każdego z segmentów lotnictwa ogólnego: samolotów, śmigłowców, szybowców, ultralekkich statków powietrznych, spadochronów, itp. Prezes Ołowski dodał także, iż władze lotnicze powinny się raczej skupić na prowadzeniu nadzoru na podstawie analiz ryzyka niż na redukcji tegoż nadzoru (zwłaszcza w obszarze lotnictwa ogólnego). Stanowisko zaprezentowane przez Prezesa ULC znalazło poparcie wśród pozostałych uczestników Zarządu (w tym Francji). Podczas dalszych dyskusji na posiedzeniu Zarządu w kwestii EASp, Prezes Ołowski przedstawił propozycję Polski, aby stworzyć Ogólnoeuropejskie Forum Monitorowania Parametrów Lotu (FDM- Flight Data Monitoring), wspierane przez EASA, co jest jedynym sposobem uzyskania przez „małych” operatorów oraz odpowiednie nadzory lotnicze wartościowych poziomów odniesienia dla wskaźników bezpieczeństwa z zakresu FDM. Stanowisko to również spotkało się ze zrozumieniem uczestników spotkania. Na zakończenie posiedzenia przegłosowano budżet na 2013 i 2014 r oraz plany zatrudniania personelu EASA na lata 2014-2016.
Komentarze