Przejdź do treści
Źródło artykułu

Posiedzenie EASA Management Board w Brukseli

W dniu 3 czerwca 2014 r. w Brukseli odbyło się drugie w tym roku posiedzenie Zarządu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA Management Board). W posiedzeniu wziął udział Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Pan Piotr Ołowski.

Po przyjęciu agendy spotkania oraz zaakceptowaniu sprawozdania z poprzedniego posiedzenia, głos zabrał Pan Michael Smethers - Przewodniczący EASA MB. Poinformował uczestników spotkania o kończącej się kadencji jego przewodnictwa oraz o wyborach na stanowisko przewodniczącego, które odbędą się podczas następnego posiedzenia Zarządu w dniu 10 września br.

Następnie Pan Patrick Ky - Dyrektor Wykonawczy EASA przedstawił raport nt. kluczowych spraw, którymi w ostatnim czasie zajmowała się EASA. Poinformował zgromadzonych o kierunku potencjalnych zmian rozporządzenia 216/2008 i reorganizacji struktury organizacyjnej Agencji. Omówił także strategię EASA na lata 2014-2018 w zakresie outsourcingu i współpracy z nadzorami lotnictwa cywilnego. Przedmiotem rozmów była również kwestia bazy pytań dla pilotów - ECQB. Prezes Piotr Ołowski zapytał o proponowaną liczbę pytań, która miałaby być podstawą do egzaminowania teoretycznego pilotów. Prezes Ołowski poparł także inicjatywę wydłużenia terminu konsultacji do 15 września 2014 r.  zarówno  Mapy Drogowej pt. „Policy initiative on aviation safety and a possible revision of Regulation (EC) No 216/2008 on common rules in the field of civil aviation and establishing a European Aviation Safety Agency”, jak  również dokumentu EASA pt. „Advance Notice of Proposed Amendment (A-NPA) 2014-12 - European Commission policy initiative on aviation safety and a possible revision of Regulation (EC) No 216/2008”.

Na zaproszenie EASA w posiedzeniu udział wzięła Pani Margaret Gilligan (Associate Administrator for Aviation Safety) z Federalnej Administracji Lotnictwa (Federal Aviation Administration - FAA). Pani Gilligan zaprezentowała i omówiła działanie system FAA ASIAS (FAA Aviation Safety Information Analysis and Sharing System). W trakcie prezentacji Prezes Piotr Ołowski zapytał o zależność pomiędzy regionem geograficznym a liczbą ostrzeżeń TCAS. Według uzyskanych informacji, najwięcej liczby ostrzeżeń notuje się na lotnisku w Denver oraz jednym z lotnisk w Kalifornii. Głównymi czynnikami powodującym taki stan rzeczy jest wzmożony ruch lotniczy oraz specyficzne ukształtowanie terenu.

Podczas spotkania rozpatrzono także dokument pt. Mapa drogowa dla lotnictwa ogólnego (GA). Prezes Ołowski zasygnalizował, iż w obszarze licencjonowania personelu lotniczego istnieje potrzeba zdefiniowania pojęcia „teren górski” na poziomie rozporządzenia UE lub Akceptowalnych sposobów potwierdzania spełnienia wymagań (AMC) w kontekście przyszłych prac nad uprawnieniami do lotów górskich. Propozycja została poparta przez przedstawiciela Rumunii. Przedstawiono ponadto plan prac EASA w 2015 roku, zatwierdzono ostatecznie Raport Agencji za rok 2013, a także zaakceptowano pierwszą poprawkę budżetową EASA i podjęto decyzję o utworzeniu EASA Internal Audit Charter.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony