Przejdź do treści
Źródło artykułu

Podczas podejścia do CDG A320 zniżył do wysokości zaledwie 6 stóp – raport wstępny BEA France

23 maja 2022 r. A320 należący do linii Airhub (znaki rejestracyjne 9H-EMU) wykonywał dla Norwegian Air Sweden lot D8 4311 z lotniska Arlanda w Sztokholmie (ARN) na lotnisko Charles de Gaulle w Paryżu (CDG) ze 178 osobami na pokładzie.

Pogoda na lotnisku CDG była niekorzystna ze względu na chmury cumulonimbus z opadami deszczu, powodujące ograniczoną widoczność. Załoga otrzymała zezwolenie na podejście RNP do pasa 27R, jednak kontroler dwukrotnie przekazał wartość QNH 1011 zamiast 1001 hPa, co w konsekwencji spowodowało, że samolot znalazł się poniżej ścieżki schodzenia.

A320 zniżył ok 280 stóp poniżej prawidłowej ścieżki, co aktywowało w ATC ostrzeżenia MSAW (Minimum Safe Altitude Warning - system ostrzegający kontrolerów lotu o zbyt niskiej wysokości samolotów podchodzących do lądowania). Załoga przerwała podejście na małej wysokości bez uzyskania zewnętrznych punktów odniesienia wzrokowego, a radiowysokościomierz zarejestrował minimalną wysokość 6 stóp nad powierzchnią ziemi, co miało miejsce w odległości 0,8 NM od progu drogi startowej.

Drugie podejście załoga również wykonała poniżej ścieżki schodzenia w oparciu o ten sam błędny QNH, co ponownie spowodowało aktywację MSAW. Po uzyskaniu kontaktu wzrokowego z pasem startowym piloci skorygowali tor lotu i wylądowali bez dalszych incydentów. Dochodzenie prowadzone przez BEA France wciąż jest w toku, ale został już opublikowano wstępny raport dotyczący tego zdarzenia.

Raport wstępny BEA France dostępny jest tutaj (LINK)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony