Po 59 latach Francuskie Siły Powietrzne wycofują samoloty transportowe C-160 Transall
Po 59 latach służby francuskie siły powietrzne wycofują ostatni użytkowany egzemplarz samolotu transportowego C-160 Transall. Z tej okazji otrzymał on specjalne malowanie i rozpoczął tournée po Francji. Podróż rozpoczęła się w bazie lotniczej Évreux-Fauville na zachód od Paryża, gdzie stacjonował należąc do 64 Skrzydła Transportowego.
Dwusilnikowy Transall został opracowany przez francusko-niemieckie konsorcjum Transport Allianz i może przewieźć około 16 ton ładunku, 91 pasażerów, 60 spadochroniarzy z wyposażeniem lub w konfiguracji medycznej 62 rannych na noszach. Luftwaffe wycofało konstrukcje tego typu pod koniec 2021 r. Aby zastąpić utracone zdolności, oba kraje utworzyły francusko-niemiecką eskadrę transportową w Évreux, obejmującą cztery francuskie i sześć niemieckich C-130J Hercules, z których połowa to wersja tankowca powietrznego KC-130J.
Eskadra osiągnie początkową zdolność operacyjną dopiero jesienią 2022 r. Resztę brakujących zdolności przewozowych uzupełnią już eksploatowane samoloty transportowe Casa CN 235 i Airbus A400M. Jest jednak jeden obszar, który może pozostać zmniejszony we francuskich siłach powietrznych przez co najmniej kilka lat.
W 1989 r. dwa Transall C-160 zostały doposażone w wariant C-160G Gabriel przeznaczony do elektronicznego rozpoznania. Do niedawna te szpiegowskie konstrukcje nadal były wykorzystywane, biorąc udział w misjach obserwacyjnych NATO nad Morzem Czarnym i Bałtyckim. Ale w 2021 zdecydowano, że oba wraz z transportowymi odpowiednikami zostaną wycofane ze służby. W styczniu 2020 r. Dassault Aviation i Thales otrzymały kontrakty w ramach programu strategicznego wywiadu lotniczego Archange na przekształcenie do podobnych celów trzech samolotów Dassault Falcon 8X.
Komentarze