Przejdź do treści
Źródło artykułu

Pierwszy na świecie B747-8 BBJ zezłomowany po zaledwie 30 h spędzonych w powietrzu

19 grudnia 2022 r., na złomowisku Pinal Airpark w Maranie w Stanach Zjednoczonych rozpoczął się demontaż B747-8 Business Jet (BBJ), najbardziej luksusowej wersji Jumbo Jeta. Statek powietrzny (znaki rejestracyjne N458BJ), jest pierwszym na świecie płatowcem 747-8, który został złomowany i to zaledwie po 10 latach od dostarczenia i niecałych 30 godzinach spędzonych w powietrzu.

Oczekiwano, że samolot będzie obsługiwał loty dla rządu Arabii Saudyjskiej, w szczególności saudyjskiego księcia sułtana Abdula Aziza, który jednak zmarł niespodziewanie w październiku 2021 r. W grudniu 2012 r., pięć miesięcy po opuszczeniu fabryki Boeinga, samolot wykonał przelot na lotnisko w Bazylei (BSL), gdzie planowano poddać go modyfikacjom wnętrz.

Od tego czasu kilkukrotnie były podejmowane próby sprzedaży Jumbo Jeta za cenę 95 mln dolarów, czyli jedną piątą wartości nowego 747-8 w tamtym czasie. Jednak działania te nie odniosły rezultatu. BBJ stał zaparkowany na lotnisku BSL przez ponad dekadę, aż do kwietnia 2022 r., kiedy został przebazowany na jedno z największych na świecie cmentarzysk samolotów na pustyni w Arizonie.

To tam usunięto jego najcenniejsze podzespoły oraz cztery silniki turbowentylatorowe General Electric GEnx. Chociaż samolot nie został jeszcze całkowicie zezłomowany, jego klapy, niektóre części ogona i kadłuba zostały już zdemontowane. Egzemplarz ten wykonał w sumie tylko 16 lotów i spędził w powietrzu zaledwie 29 godzin.

W wersji 747-8 VIP samolot mógł przewozić do 100 pasażerów na odległość do 16 500 km. Według stanu na grudzień 2022 r. obecnie na całym świecie jest użytkowanych łącznie dziewięć B747-8 BBJ (w tym przez rządy Egiptu, Kuwejtu, Kataru, Turcji i Maroka).

Testowy lot B747-8 BBJ z BSL

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony