Przejdź do treści
Źródło artykułu

Nowe technologie wspomagania pilotów testowane w demonstratorze Optimate firmy Airbus

Airbus UpNext, spółka należąca w całości do Airbusa, rozpoczęła testowanie nowych technologii wspierających automatyczne kołowanie i usprawniających pracę pilotów, wykorzystując innowacyjną ciężarówkę elektryczną.

Trzyletni projekt badawczy Optimate połączy szeroką gamę najnowszych technologii, w tym zaawansowaną automatyzację, komputerowe generowanie obrazu, fuzję danych i uczenie maszynowe, w celu ulepszenia systemów nawigacji statku powietrznego, interfejsu człowiek-maszyna i ogólnego bezpieczeństwa lotów.

„Jesteśmy zachwyceni możliwością pokazania kolejnego innowacyjnego demonstratora, który odzwierciedla nasze zaangażowanie w definiowanie na nowo tego, co jest w lotnictwie możliwe. Naszą ambicją jest zastosowanie najlepszych technologii w taki sposób, by nasze samoloty były jeszcze bardziej świadome warunków, w których działają, analizując je możliwie szczegółowo - by stały się inteligentnymi i niezawodnymi asystentami pilotów, zapewniającymi im optymalną pomoc. Jesteśmy przekonani, że prowadzony projekt przyczyni się do bezpieczniejszego i ekonomiczniejszego podróżowania samolotem”, powiedział Michael Augello, prezes Airbus UpNext.

Głównym celem projektu Optimate jest opracowanie i przetestowanie funkcji automatycznego kołowania w oparciu o dokładniejsze i bardziej niezawodne obliczanie pozycji oraz ocena potencjału sensorów kwantowych w zakresie poprawy jakości pozycjonowania i niezawodności systemu nawigacji. Kolejnym celem jest zbadanie możliwości współpracującej mapy i wirtualnego asystenta lotu we wspieraniu pilotów w podejmowaniu najważniejszych decyzji i interakcjach z kontroli ruchu lotniczego i centrami operacyjnymi linii lotniczych.

Chcąc ograniczyć emisje CO2 podczas testów, inżynierowie Airbus UpNext postanowili sprawdzić nową architekturę i algorytmy systemu nawigacyjnego wykorzystując elektryczną ciężarówkę, w której odtworzyli kluczowe funkcje prawdziwego kokpitu samolotu i która może toczyć się po drogach startowych i kołowania lotniska jak samolot pasażerski. Odtworzony w samochodzie kokpit odrzutowca A350 uzupełniły zaawansowane technologie automatyzacji, takie jak najnowszej generacji LIDAR i kamery zewnętrzne, w połączeniu z technologiami pozycjonowania inercyjnego i GPS, zestawem łączności satcom i telefonii 5G.

Ostatnią fazą projektu będzie zastosowanie wirtualnego asystenta kołowania podczas w pełni zautomatyzowanego lotu „gate-to-gate” na pokładzie samolotu testowego A350.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony