Manchester pierwszym lotniskiem w Wielkiej Brytanii, które wdroży cyfrową hybrydową wieżę kontroli lotów
Port lotniczy Manchester (MAN) położony na północy Anglii to trzecie pod względem przepustowości lotnisko w Wielkiej Brytanii. Ma ono być pierwszym dużym międzynarodowym lotniskiem w Wielkiej Brytanii, które wdroży „hybrydową” cyfrową wieżę kontroli lotów, co odbędzie się w ramach projektu ogłoszonego przez brytyjską Narodową Służbę Kontroli Ruchu Lotniczego, czyli NATS.
Dzięki współpracy z firmą Searidge Technologies, port lotniczy stanie się pionierem w zakresie wdrażania kamer panoramicznych o ultrawysokiej rozdzielczości. Urządzenia będą wykorzystywane do wspomagania kontrolerów ruchu lotniczego pracujących w wieży kontroli lotów na lotnisku w Manchesterze w zarządzaniu i optymalizacji całej operacji naziemnej lotniska, z podwójnym celem zwiększenia ogólnej przepustowości lotniska i poprawy punktualności zarówno dla linii lotniczych, jak i ich pasażerów.
Jak szczegółowo opisano w oświadczeniu NATS, kontrolerzy ruchu lotniczego będą wykorzystywać obraz dostarczany przez kamery do zarządzania ruchem samolotów wokół Terminala 2 lotniska. Obrazy te zostaną cyfrowo ulepszone i uzupełnione w czasie rzeczywistym o odpowiednie dane radarowe i nakładki, aby dodać kontrolerom dodatkowe informacje.
System zarządzania płytą postojową Searidge (DAMS) zostanie wdrożony dla kontrolerów pracujących na stanowiskach kontroli ruchu naziemnego wieży. Według NATS kontrolerzy otrzymają „niezwykle ostre i zoptymalizowane widoki nowo rozbudowanych stanowisk postojowych i dróg kołowania”.
System zapewni kontrolerom widok w czasie rzeczywistym 28 stanowisk postojowych i czterech dróg kołowania z dwóch panoramicznych zestawów kamer cyfrowych 4K. NATS twierdzi, że system może zostać później ulepszony, aby wykorzystać „Aimee”, najnowocześniejszy silnik sztucznej inteligencji opracowany przez Searidge.
„Rozmieszczenie kamer wokół lotniska zapewni kontrolerom ruchu lotniczego nieograniczony widok na dowolne miejsce na lotnisku, a wykorzystanie nakładek radarowych zwiększy świadomość sytuacyjną” – dodaje NATS.
Program transformacji cyfrowej stanowi część szerszych planów ekspansji lotniska w Manchesterze, które obejmują niedawno rozbudowany Terminal 2. System Manchester DAMS ma zostać uruchomiony w 2026 roku.
„Jesteśmy podekscytowani współpracą z NATS i Searidge nad tym innowacyjnym, nowym podejściem „cyfrowej wieży kontrolnej” do zarządzania naszym lotniskiem” – powiedział Gary Renault, szef ds. operacji lotniskowych na lotnisku w Manchesterze. „Poprawa wydajności lotniska jest kluczowym czynnikiem w naszym programie transformacji o wartości 1,3 mld funtów, który pomoże nam w pełni wykorzystać potencjał lotniska w Manchesterze i zapewnić rzeczywiste korzyści mieszkańcom północy. Ten system zmniejszy opóźnienia i pomoże nam obsługiwać więcej lotów, co oznacza większy wybór, wartość i elastyczność dla naszych pasażerów”.
Tymczasem Steve Hathway, wiceprezes ds. rozwiązań dla klientów w Searidge Technologies, powiedział: „Jesteśmy zachwyceni współpracą z lotniskiem Manchester, aby wesprzeć ich w ich cyfrowej transformacji. Partnerstwo z NATS stanowi ekscytującą okazję do kontynuowania wdrażania naszej zaawansowanej platformy technologicznej; pomagającej napędzać innowacje, zwiększać wydajność operacyjną i zapewniać przyszłościowe operacje lotniskowe”.
Pierwsza faza prac obejmie również wdrożenie przez NATS i Searidge Technologies „pakietu testowo-rozwojowego” dla wszelkich dodatkowych narzędzi przed nadchodzącymi wdrożeniami operacyjnymi.
„Podobne rozwiązanie zostanie zastosowane w przypadku lotniska Heathrow, gdzie NATS i Searidge obecnie projektują cyfrową wieżę awaryjną dla lotniska w zachodnim Londynie” – podsumował Hathway.



Komentarze