Przejdź do treści
Źródło artykułu

Litewska Straż Graniczna zamówiła trzy śmigłowce H145

Podczas targów European Rotors 2023 Airbus Helicopters i litewska Straż Graniczna ogłosiły zawarcie kontraktu na trzy pięciołopatowe wielozadaniowe śmigłowce H145, które zwiększą flotę tej służby. Wliczając trzy nowe H145 łączna liczba śmigłowców Airbusa znajdujących się na wyposażeniu litewskiego rządu wynosi już 11 sztuk, co jeszcze bardziej wzmacnia pozycję Airbus Helicopters w tym segmencie.

Helikoptery będą wykorzystywane do wielu misji, w tym poszukiwań i ratownictwa, pomocy w przypadku katastrof i ewakuacji medycznej, patroli granicznych, gaszenia pożarów, transportu narządów, a także rozmieszczenia operacyjnego litewskich sił specjalnych.

„Przeznaczamy znaczne środki, aby zapewnić naszej Straży Granicznej najnowocześniejszy sprzęt, taki jak wielozadaniowe śmigłowce H145” – powiedziała Agné Bilotaité, litewska minister spraw wewnętrznych. „Współfinansowane z budżetu państwa i środków europejskich, H145 jeszcze bardziej wzmocnią zdolności rozpoznania i reagowania naszych funkcjonariuszy Straży Granicznej oraz przyczynią się do bezpieczeństwa Litwy” – dodała.

„Jesteśmy zaszczyceni, że litewska Straż Graniczna po raz kolejny obdarzyła Airbus Helicopters zaufaniem, wybierając H145 jako wielozadaniowy śmigłowiec nowej generacji” – powiedział Olivier Michalon, wiceprezes wykonawczy ds. globalnego biznesu w Airbus Helicopters. „Nasza współpraca rozpoczęła się w 2002 r., kiedy litewska Straż Graniczna otrzymała pierwsze EC120. Dwadzieścia jeden lat później wspieranie tak wybitnej organizacji i wnoszenie wkładu w niezbędne misje bezpieczeństwa, aby chronić ludność Litwy i służyć jej, oraz czynić Europę bezpieczniejszą, jest przywilejem” – dodał.

Służby publiczne i organy ścigania na całym świecie użytkują ponad 200 śmigłowców z rodziny H145.

Najnowsza wersja bestsellerowego H145 od Airbusa posiada nowy, innowacyjny, pięciołopatowy wirnik, pozwalający zwiększyć ładunek użyteczny śmigłowca o 150 kg. Prostota konstrukcji nowego, bezłożyskowego wirnika głównego ułatwi również czynności obsługowe, jeszcze bardziej poprawiając wzorcową łatwość serwisowania i niezawodność H145, jednocześnie zwiększając komfort pasażerów i załogi.

Łącznie w służbie znajduje się ponad 1650 śmigłowców H145, które wylatały przeszło 7,5 miliona godzin. Napędzany dwoma silnikami Safran Arriel 2E, H145 jest wyposażony w cyfrowy system sterowania silnikiem (FADEC) i pakiet cyfrowej awioniki Helionix. Posiada wysokowydajnego, czteroosiowego autopilota, zwiększającego bezpieczeństwo i zmniejszającego obciążenie pilota. Szczególnie niski ślad akustyczny sprawia, że H145 jest najcichszym helikopterem w swojej klasie, a jego emisja CO2 jest najniższa wśród konkurentów.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony