Przejdź do treści
Źródło artykułu

Kolizja A359 Delta i CRJ9 Endeavor w Atlancie (film)

10 września 2024 r., Canadair CRJ-900 wykonujący lot dla Delta Airlines (znaki rejestracyjne N302PQ) miał wykonać lot DL-5526 z Atlanty do Lafayette z 56 osobami na pokładzie. Samolot kołował do startu drogą kołowania E i skręcił na drogę kołowania H, ale zatrzymał się przed pasem startowym 08R za innym samolotem czekającym w punkcie oczekiwania. 

Z kolei A350-900 linii Delta Airlines (znaki rejestracyjne N503DN) miał wykonać lot DL-295 z Atlanty do Tokio Haneda z 221 osobami na pokładzie i podążał za CRJ-900 drogą kołowania E. W tym momencie załoga do ATC zgłosiła, że mają usterkę, którą chcą sprawdzić i poprosiła o możliwość zatrzymania się gdzieś na uboczu. 

Kolizja A359 Delta i CRJ9 Endeavor w Atlancie, fot. avherald

ATC poinstruowało ich, aby podążali drogą kołowania E i zatrzymali się przed V. Niedługo potem pilot poinformował wieżę, że w coś uderzyli. Lotnik z innego samolotu zgłosił na częstotliwości, że cały ogon CRJ został odłamany, co potwierdziły przybyłe służby lotniskowe. Kolizja nie spowodowała pożaru ani dymu, ale CRJ stracił prawie całe ciśnienie hydrauliczne ze wszystkich układów. Statek powietrzny doznał poważnych uszkodzeń sekcji ogonowej, a A350 doznał uszkodzenia prawego skrzydła. 

Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) poinformowała: „A359 Delta Air Lines wykonujący lot 295 kołował do odlotu na międzynarodowym lotnisku Hartsfield-Jackson w Atlancie, gdy końcówka jego skrzydła uderzyła w ogon samolotu Endeavor Air wykonującego lot 5526. Airbus miał wykonać lot do Tokio, a Bombardier CRJ900 do Lafayette w Luizjanie. FAA wszczęło śledztwo mające wyjaśnić przyczyny kolizji na skrzyżowaniu dwóch dróg kołowania, do której doszło około 10:10 czasu lokalnego”. Dochodzenie w sprawie wypadku rozpoczęła również Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB). 

Wideo dokumentujące przebieg zdarzenia: 

Kolizja A359 Delta i CRJ9 Endeavor w Atlancie

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony