Przejdź do treści
Źródło artykułu

Kanadyjska Żandarmeria Królewska wielokrotnie łamała zasady lotu

Samolot Kanadyjskiej Żandarmerii Królewskiej (Royal Canadian Mounted Police - RCMP), regularnie przekraczał dopuszczalne prawem limity wagowe, a przedstawiciele RCMP próbowali zablokować ujawnienie raportu w tej sprawie.

Biuro Rzecznika Etyki Sektora Publicznego Kanady ujawniło, iż departament usług lotniczych RCMP wielokrotnie wykonywał operacje lotnicze, zabierając na pokład zbyt wielu pasażerów lub za dużo paliwa. Dochodzenie wykazało również, że piloci wypełniając dzienniki lotu fałszowali dane, aby ukryć naruszenie federalnych przepisów.

Publikacja raportu została opóźniona, gdy RCMP wystąpiła na drogę sądową chcąc poddać w wątpliwość rolę jaką w całej sprawie pełnił komisarz. W połowie listopada Sąd Federalny odrzucił wniosek o zaprzestanie szkodliwych praktyk w celu dalszego opóźnienia ujawnienia raportu, który był gotowy do publikacji już w połowie listopada. W trwającej debacie prawnej RCMP pozostaje na stanowisku, że materiały związane ze sprawą powinny być poufne.

W trakcie śledztwa, niezależny komisarz Mario Dion stwierdził, że w przypadku dwóch samolotów RCMP, piloci często zaniżali wagę pasażerów i załogi w dziennikach lotów, lub wprowadzali nieprawdziwe dane dotyczące wagi paliwa i bagażu.

Książki pokładowe często sugerowały, że samoloty przewożą nieco mniejszą masę niż maksymalna dopuszczalna, ale jeden z pilotów, którzy rozmawiali z oficerami śledczymi przyznał, że wypełniał dokumenty wstecznie, aby wszystko się w nich zgadzało.

Niezależny komisarz stwierdził, iż nie ma informacji na temat rzeczywistej masy samolotów RCMP podczas lotów i przyznał, że nie ma dowodów na to, że „życie, zdrowie i bezpieczeństwo załóg i pasażerów w jakikolwiek sposób było zagrożone”.

Biuro Mario Dion zbadało cztery inne doniesienia dotyczące floty samolotów RCMP w Ottawie, mimo to nie znaleziono żadnych dowodów potwierdzających zawarte w nich zarzuty. W swoim oświadczeniu RCMP przyznała, że możliwe jest, iż podczas niektórych lotów samoloty były przeciążone, ale przyczyną takich sytuacji były błędy w obliczeniach, a nie świadome działanie.

Według RCMP „służby zidentyfikowały ten problem już wcześniej i podjęły działania w celu jego rozwiązania już w sierpniu 2013 roku”. RCMP odmówiła jednocześnie dalszych komentarzy na temat raportu, twierdząc, że konflikt ten rozwiąże sąd. Podobnie zresztą jak Minister Bezpieczeństwa Publicznego Steven Blanek, który unikał odpowiedzi na pytania powołując się  tajemnicę w toczącej się sprawy sądowej.

Lider Partii Demokratycznej - Thomas Mulcair powiedział, że jest zszokowany sytuacją prawną rządu. „Nie mogę uwierzyć, że członkowie partii konserwatywnej mogliby uniemożliwić publikację ustaleń niezależnego komisarza. To mówi wszystko o członkach tej partii i według mnie byłby to zamach na uczciwość i niezależność", tłumaczył.

Na konferencji prasowej z udziałem dziennikarzy, Mario Dion powiedział, że wszyscy federalni urzędnicy muszą postępować zgodnie z prawem. „Mam nadzieję, że raport ten posłuży wszystkim pracownikom federalnym jako przykład, dzięki któremu zrozumieją oni, że jakiekolwiek naruszenie jakiegokolwiek aktu prawnego lub rozporządzenia stanowi wykroczenie”, dodał.

Raport dostępny jest tutaj

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony