Informacja na temat Mechanizmu Kompensacji i Redukcji CO2 dla Lotnictwa Międzynarodowego (CORSIA)

ICAO logo

Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował, że Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) opublikowała na swoich stronach internetowych tekst Załącznika 16 cz. 4 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym wraz z materiałami towarzyszącymi. Załącznik poświęcony został regulacjom związanym z Mechanizmem Kompensacji i Redukcji CO2 dla Lotnictwa Międzynarodowego (CORSIA).

Głównym celem mechanizmu jest utrzymanie od 2021 roku zerowego przyrostu emisji CO2 w cywilnym lotnictwie międzynarodowym, w stosunku do emisji z lat 2019-2020. Zobowiązania kompensacji i redukcji emisji CO2 zaczną obowiązywać w 2021 roku, jednak pierwsze obowiązki po stronie przewoźników lotniczych oraz Państw będą miały miejsce już w 2019 roku i będą dotyczyły m.in. monitorowania emisji. Zgodnie z przyjętymi rozwiązaniami, uczestnikami mechanizmu będą operatorzy lotniczy wykonujący przewóz międzynarodowy statkami powietrznymi o MTOW>5700 kg, emitujący więcej niż 10.000 ton CO2 rocznie, z wyłączeniem lotów humanitarnych, medycznych oraz przeciwpożarowych.  

Aktualnie trwają prace w Grupie Ekspertów ds. Zmian Klimatu podlegającej Dyrektoriatowi ds. Działań Klimatycznych w strukturach Komisji Europejskiej (KE) nad implementacją przepisów niniejszego załącznika do prawa Unii Europejskiej. Komisja planuje implementację przepisów poprzez nowelizację Dyrektywy w sprawie unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) wraz z aktami delegowanymi. Celem prac jest możliwie maksymalne zintegrowanie mechanizmu CORSIA z EU ETS, co ma m.in. zapobiec dublowaniu się obowiązków wynikających z tych systemów.   

Urząd Lotnictwa Cywilnego zachęca szczególnie operatorów lotniczych wykonujących przewóz międzynarodowy do zapoznania się z niniejszym materiałem. Link: www.icao.int/environmental-protection/CORSIA/Pages/default.aspx

Źródło: Urząd Lotnictwa Cywilnego
comments powered by Disqus