Przejdź do treści
Źródło artykułu

Incydent: Problematyczny start B737 MAX 8 Flydubai z Belgradu

18 lutego, B737 MAX 8 MAX należący do linii Flydubai (znaki rejestracyjne A6-FML) wykonywał lot FZ-1746 z Belgradu do Dubaju. Samolot zajął pas 30 poprzez drogę kołowania D i wystartował ok 12:49 UTC. Po oderwaniu się na końcu pasa startowego znalazł się nad jego progiem zaledwie kilka stóp nad ziemią i bardzo powoli się wznosił.

Następnie sukcesywnie zwiększał prędkość i wysokość i kontynuował lot do Dubaju, gdzie wylądował bez dalszych incydentów. Obserwator naziemny poinformował, że rotacja samolotu nastąpiła ok 300 m przed końcem pasa startowego, ale potem wznosił się on bardzo powoli i przekroczył koniec pasa zaledwie kilka stóp nad powierzchnią.

Około 2 min po starcie załoga zapytała wieżę, czy zajęli pas drogą kołowania E (TORA 3000 m) czy drogą kołowania D (TORA 2085 m), a kontroler poinformował, że była to D. Obserwator naziemny nie mógł stwierdzić, czy załoga wykonała start z intersekcji przy drodze kołowania D czy wjechała na pas drogą kołowania E. Dane ADS-B sugerują, że samolot przeleciał nad końcem pasa startowego na wysokości mniejszej niż 30 stóp AGL z prędkością 156 węzłów, a następnie osiągnął 80 stóp AGL około 400 metrów za końcem pasa mając prędkość 168 węzłów. Potem już wznosił się standardowo.

Metary:
LYBE 181330Z 24006KT CAVOK 14/M01 Q1017 NOSIG=
LYBE 181300Z 26007KT 230V290 CAVOK 14/M00 Q1018 NOSIG=
LYBE 181230Z 24007KT 180V270 CAVOK 14/00 Q1018 NOSIG=

LYBE 181200Z 30009KT CAVOK 14/M01 Q1018 NOSIG=

Więcej informacji na temat tego zdarzenia dostępnych jest na stronie www.avherald.com

 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony