Przejdź do treści
Źródło artykułu

Heart Aerospace prezentuje pierwszy pełnowymiarowy demonstrator 30-miejscowego samolotu hybrydowo-elektrycznego

12 września 2024 r., Heart Aerospace, szwedzki producent samolotów hybrydowo-elektrycznych, zaprezentował swój pierwszy pełnowymiarowy samolot demonstracyjny, co stanowi ważny kamień milowy w rozwoju regionalnego samolotu hybrydowo-elektrycznego, ES-30.

Demonstrator, zbudowany niemal w całości w zakładach Heart w Göteborgu, odzwierciedla strategię firmy polegającą na jednoczesnym rozwijaniu procesów projektowania i produkcji.

„Nasza branża zbliża się do 30-letniego cyklu innowacji, a mamy mniej niż 25 lat na dekarbonizację lotnictwa. Musimy opracować nowe metody, aby szybciej wprowadzić na rynek technologie lotniczo-kosmiczne o zerowej emisji netto” – mówi Anders Forslund, współzałożyciel i dyrektor generalny Heart Aerospace. „To dowód pomysłowości i poświęcenia naszego zespołu, że w mnij niż dwa lata jesteśmy w stanie wypuścić na rynek 30-miejscowy samolot demonstracyjny z zupełnie nowym systemem napędowym”.

Dzięki imponującej rozpiętości skrzydeł wynoszącej 32 metry, demonstrator o nazwie Heart Experimental 1 (Heart X1) będzie służył jako platforma do rygorystycznych testów i rozwoju samolotu ES-30 firmy Heart.

Początkowo HX-1 będzie używany do testów naziemnych, skupiając się na operacjach ładowania i kołowaniu. W drugim kwartale 2025 r., planowane jest wykonanie pierwszego w pełni elektrycznego lotu. Przygotowując się do tego wydarzenia, Heart w ciągu najbliższych miesięcy przetestuje krytyczne systemy, przeprowadzając testy sprzętowe zarówno na pokładzie samolotu, jak i poza nim.

Rozwój Heart X1 został sfinansowany częściowo z dotacji przyznanych przez Szwedzką Agencję Innowacji, Vinnova, co podkreśla niezbędną współpracę między rządem a przemysłem, która jest potrzebna do wprowadzenia na rynek nowych technologii lotniczych.

„Opracowywanie innowacyjnych technologii lotniczych o zerowej emisji netto wymaga rewolucji w rozwoju i produkcji produktów, podobnie do działań, jakich byliśmy świadkami w przemyśle motoryzacyjnym i kosmicznym” – powiedział Ben Stabler, dyrektor ds. technologii w Heart Aerospace.

Kolejnym krokiem Heart w opracowywaniu ES-30 jest zbudowanie prototypu przedprodukcyjnego, Heart X2, który jeszcze bardziej rozwinie metody projektowania i produkcji w oparciu o wnioski wyciągnięte z Heart X1.

W 2026 r., Heart X2 ma odbyć lot hybrydowo-elektryczny, podczas którego zademonstruje niezależny hybrydowy system napędowy firmy. W sierpniu Heart Aerospace otrzymało dotację w wysokości 4,1 mln dolarów od Federalnej Administracji Lotnictwa USA (FAA) w celu opracowania systemu zarządzania hybrydowo-elektrycznym napędem.

Ma być ona wykorzystana w celu utworzenia pilotażowego zakładu produkcyjnego i przyspieszenia prototypowania w kierunku produkcji w pełni zgodnego samolotu, którego Heart zamierza certyfikować do końca dekady.

ES-30 to regionalny hybrydowo-elektryczny samolot ze standardową liczbą miejsc siedzących 30 pasażerów, który obiecuje zapewnić niezrównaną zrównoważoność i wydajność na krótkich trasach. Z zasięgiem elektrycznym bez emisji wynoszącym 200 km i rozszerzonym zasięgiem hybrydowym wynoszącym 400 km.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony