GE Aerospace kończy szczegółowy przegląd projektu silnika XA102 o cyklu adaptacyjnym
GE Aerospace pomyślnie ukończyło szczegółowy przegląd projektu (DDR) silnika XA102 o cyklu adaptacyjnym, co stanowi ważny kamień milowy wspierający program Sił Powietrznych USA Next Generation Adaptive Propulsion (NGAP).
Ogłoszone 19 lutego 2025 r. osiągnięcie przygotowuje grunt pod kolejną fazę, która obejmuje zakup, montaż i przetestowanie pełnowymiarowego silnika demonstracyjnego XA102.
Według dr. Steve'a „Doogiego” Russella, wiceprezesa i dyrektora generalnego Edison Works w GE Aerospace, wykorzystanie inżynierii opartej na modelach w znacznym stopniu przyczyniło się do sukcesu projektu silnika XA102.
„W miarę przechodzenia do fazy zakupu i budowy będziemy nadal wdrażać to innowacyjne podejście, ściśle współpracując z naszymi partnerami z łańcucha dostaw, aby rozwijać silnik w kierunku pełnowymiarowej demonstracji” – skomentował Russell.
Silnik XA102 bazuje na osiągnięciach swojego poprzednika, XA100, który pomyślnie przeszedł wiele faz testów w ramach programu Adaptive Engine Transition Program (AETP). Silnik XA-100 był kiedyś uważany za przyszły silnik myśliwca F-35, ale obawy dotyczące kosztów jego rozwoju i możliwości integracji dla wszystkich wariantów F-35 doprowadziły do preferowania modernizacji konwencjonalnego silnika F135 firmy Pratt & Whitney.
Program Next Generation Adaptive Propulsion (NGAP)
Kontrakty o wartości do 3,5 miliarda dolarów zostały przyznane firmom GE Aerospace i Pratt & Whitney firmy Raytheon Technologies na kontynuację prac nad prototypowymi silnikami w ramach inicjatywy NGAP. Umowy te koncentrują się na podstawowych „usługach w zakresie dojrzewania technologii i redukcji ryzyka” dla przyszłych systemów napędowych samolotów bojowych, w szczególności dla myśliwca szóstej generacji, który jest centralnym elementem inicjatywy Next Generation Air Dominance (NGAD).
Jak wyjaśniono w ogłoszeniu o zamówieniu Pentagonu, zakres prac obejmuje projektowanie, analizę, testowanie platformy, budowę prototypowego silnika i testowanie, a także integrację systemów uzbrojenia.
Projekt silników o cyklu adaptacyjnym, takich jak XA102, zakłada dynamicznie dostosowywać ścieżki przepływu powietrza, współczynnika sprężania i prędkości turbiny, optymalizując wydajność w różnych warunkach lotu. Ta zdolność adaptacji znacznie poprawia wydajność, ciąg i oszczędność paliwa, dzięki czemu takie silniki są szczególnie przydatne dla samolotów wojskowych. Raporty wskazują, że silniki te mogą zapewnić do 30% większy zasięg i znacznie poprawić zarządzanie termiczne w porównaniu do konwencjonalnych silników bojowych.
Oczekuje się, że zarówno GE Aerospace, jak i Pratt & Whitney będą kontynuować prace nad rozwojem prototypów do 2032 r.



Komentarze