Przejdź do treści
A380 - ogon samolotu linii Emirates (fot. Emirates)
Źródło artykułu

Emirates rozszerza współpracę z Neste w zakresie dostaw zrównoważonego paliwa lotniczego w latach 2024 i 2025

Emirates i Neste rozszerzają zakres partnerstwa zacieśniając współpracę w obszarze dostaw ponad 13 milionów litrów mieszanki Zrównoważonego Paliwa Lotniczego Neste MY w latach 2024 i 2025. Zrównoważone paliwo lotnicze (SAF), po zmieszaniu z konwencjonalnym paliwem lotniczym, będzie dostarczane w latach 2024-2025 do samolotów linii Emirates startujących z amsterdamskiego lotniska Schiphol oraz singapurskiego Changi.

To zintensyfikowane partnerstwo pomiędzy Emirates a Neste obejmuje dostawę największej ilości SAF do jakiejkolwiek linii lotniczej z rejonu Bliskiego Wschodu i Afryki w historii. Mieszanka będzie składać się z ponad 3 milionów litrów czystego SAF. Oznacza to, że w sumie ponad 30% czystego SAF zostanie połączone z konwencjonalnym paliwem Jet A-1.

Jeszcze w tym roku Emirates rozpocznie także tankowanie SAF w swoim hubie w Dubaju. SAF zmniejsza emisję dwutlenku węgla podczas podróży lotniczych nawet o 80%* w całym cyklu życia paliwa w porównaniu z konwencjonalnym paliwem lotniczym. 

Ta wiadomość jest kamieniem milowym dla Emirates, a jednocześnie oznacza przyspieszenie procesu pozyskiwania SAF dla naszych działań. Jest to również jedna z wielu inicjatyw, na których koncentrujemy się w celu zmniejszenia emisji dwutlenku węgla, spośród których wymienić należy eksploatację samolotów o niskim zużyciu paliwa, przyspieszenie wymiany floty od 2024 roku, a także zwiększenie operacyjnej efektywności paliwowej. Nasza współpraca z Neste pokazuje również nasze aktywne zaangażowanie i wsparcie dla szybko rozwijającej się branży SAF. Mamy nadzieję, że duży popyt ze strony Emirates i innych linii lotniczych zachęci do zwiększenia skali wykorzystania SAF i innych opracowywanych obecnie czystych technologii napędowych – zaznaczył Sir Tim Clark, prezes linii Emirates.

Zrównoważone paliwo lotnicze jest łatwo dostępnym rozwiązaniem pozwalającym na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych podczas podróżowania samolotami. Jesteśmy dumni, że możemy rozszerzyć naszą dotychczasową współpracę z Emirates w perspektywie 2024 roku. Zwiększamy naszą globalną produkcję SAF i nieustannie wspieramy zaangażowanie Emirates w redukcję emisji poprzez dostarczanie naszego zrównoważonego paliwa lotniczego Neste MY – powiedział Alexander Kueper, wiceprezes na region EMEA w jednostce biznesowej Renewable Aviation w Neste.

Na początku tego roku linie Emirates, we współpracy z Neste i innymi podmiotami z branży, pomyślnie zakończyły pierwszy w regionie lot demonstracyjny napędzany w 100% SAF - samolot Boeing 777-300ER w jednym silniku korzystał wyłącznie z paliwa SAF. Linia lotnicza poczyniła znaczne postępy wraz ze swoimi partnerami branżowymi w zakresie analizy technicznej i wymagań certyfikacyjnych, dążąc ku standaryzacji i dopuszczenia w przyszłości możliwości wykonywania lotów samolotami w 100% napędzanymi paliwem SAF.

Po raz pierwszy samolot Emirates odbył lot z wykorzystaniem SAF zmieszanego z paliwem lotniczym w 2017 roku z Chicago. Od tego czasu linia lotnicza wykorzystywała również SAF na lotach ze Sztokholmu, a obecnie mieszanką SAF tankowane są samoloty latające z Paryża, Lyonu i Oslo.

Linie Emirates są liderem wielu branżowych i rządowych grup roboczych w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Ponadto prowadzą nieustanne dyskusje z wieloma zainteresowanymi stronami, aby pomóc w skalowaniu produkcji i dostaw SAF. Linie lotnicze wraz z Urzędem Lotnictwa Cywilnego ZEA odegrały aktywną rolę w opracowaniu ambitnej mapy drogowej w zakresie paliw typu power-to-liquid (PtL) pod kierownictwem Ministerstwa Energii i Infrastruktury ZEA oraz Światowego Forum Ekonomicznego, a także przyczyniły się do powstania krajowej mapy drogowej Zrównoważonego Paliwa Lotniczego ZEA, której wdrażanie rozpoczęło w styczniu 2023 roku Ministerstwo Energii i Infrastruktury oraz tamtejszy Urząd Lotnictwa Cywilnego. 

*Dotyczy stosowania w postaci czystej (tj. niezmieszanej) przy obliczeniach za pomocą ustalonych metod oceny cyklu życia (LCA), takich jak metodologia CORSIA

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony