Emirates rozszerza współpracę z Neste w zakresie dostaw zrównoważonego paliwa lotniczego w latach 2024 i 2025
Emirates i Neste rozszerzają zakres partnerstwa zacieśniając współpracę w obszarze dostaw ponad 13 milionów litrów mieszanki Zrównoważonego Paliwa Lotniczego Neste MY w latach 2024 i 2025. Zrównoważone paliwo lotnicze (SAF), po zmieszaniu z konwencjonalnym paliwem lotniczym, będzie dostarczane w latach 2024-2025 do samolotów linii Emirates startujących z amsterdamskiego lotniska Schiphol oraz singapurskiego Changi.
To zintensyfikowane partnerstwo pomiędzy Emirates a Neste obejmuje dostawę największej ilości SAF do jakiejkolwiek linii lotniczej z rejonu Bliskiego Wschodu i Afryki w historii. Mieszanka będzie składać się z ponad 3 milionów litrów czystego SAF. Oznacza to, że w sumie ponad 30% czystego SAF zostanie połączone z konwencjonalnym paliwem Jet A-1.
Jeszcze w tym roku Emirates rozpocznie także tankowanie SAF w swoim hubie w Dubaju. SAF zmniejsza emisję dwutlenku węgla podczas podróży lotniczych nawet o 80%* w całym cyklu życia paliwa w porównaniu z konwencjonalnym paliwem lotniczym.
– Ta wiadomość jest kamieniem milowym dla Emirates, a jednocześnie oznacza przyspieszenie procesu pozyskiwania SAF dla naszych działań. Jest to również jedna z wielu inicjatyw, na których koncentrujemy się w celu zmniejszenia emisji dwutlenku węgla, spośród których wymienić należy eksploatację samolotów o niskim zużyciu paliwa, przyspieszenie wymiany floty od 2024 roku, a także zwiększenie operacyjnej efektywności paliwowej. Nasza współpraca z Neste pokazuje również nasze aktywne zaangażowanie i wsparcie dla szybko rozwijającej się branży SAF. Mamy nadzieję, że duży popyt ze strony Emirates i innych linii lotniczych zachęci do zwiększenia skali wykorzystania SAF i innych opracowywanych obecnie czystych technologii napędowych – zaznaczył Sir Tim Clark, prezes linii Emirates.
– Zrównoważone paliwo lotnicze jest łatwo dostępnym rozwiązaniem pozwalającym na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych podczas podróżowania samolotami. Jesteśmy dumni, że możemy rozszerzyć naszą dotychczasową współpracę z Emirates w perspektywie 2024 roku. Zwiększamy naszą globalną produkcję SAF i nieustannie wspieramy zaangażowanie Emirates w redukcję emisji poprzez dostarczanie naszego zrównoważonego paliwa lotniczego Neste MY – powiedział Alexander Kueper, wiceprezes na region EMEA w jednostce biznesowej Renewable Aviation w Neste.
Na początku tego roku linie Emirates, we współpracy z Neste i innymi podmiotami z branży, pomyślnie zakończyły pierwszy w regionie lot demonstracyjny napędzany w 100% SAF - samolot Boeing 777-300ER w jednym silniku korzystał wyłącznie z paliwa SAF. Linia lotnicza poczyniła znaczne postępy wraz ze swoimi partnerami branżowymi w zakresie analizy technicznej i wymagań certyfikacyjnych, dążąc ku standaryzacji i dopuszczenia w przyszłości możliwości wykonywania lotów samolotami w 100% napędzanymi paliwem SAF.
Po raz pierwszy samolot Emirates odbył lot z wykorzystaniem SAF zmieszanego z paliwem lotniczym w 2017 roku z Chicago. Od tego czasu linia lotnicza wykorzystywała również SAF na lotach ze Sztokholmu, a obecnie mieszanką SAF tankowane są samoloty latające z Paryża, Lyonu i Oslo.
Linie Emirates są liderem wielu branżowych i rządowych grup roboczych w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Ponadto prowadzą nieustanne dyskusje z wieloma zainteresowanymi stronami, aby pomóc w skalowaniu produkcji i dostaw SAF. Linie lotnicze wraz z Urzędem Lotnictwa Cywilnego ZEA odegrały aktywną rolę w opracowaniu ambitnej mapy drogowej w zakresie paliw typu power-to-liquid (PtL) pod kierownictwem Ministerstwa Energii i Infrastruktury ZEA oraz Światowego Forum Ekonomicznego, a także przyczyniły się do powstania krajowej mapy drogowej Zrównoważonego Paliwa Lotniczego ZEA, której wdrażanie rozpoczęło w styczniu 2023 roku Ministerstwo Energii i Infrastruktury oraz tamtejszy Urząd Lotnictwa Cywilnego.
*Dotyczy stosowania w postaci czystej (tj. niezmieszanej) przy obliczeniach za pomocą ustalonych metod oceny cyklu życia (LCA), takich jak metodologia CORSIA
Komentarze