Dwa CRJ9 blisko kolizji w Syracuse w USA
8 lipca 2024 r., Canadair CRJ-900 linii (znaki rejestracyjne N555NN) wykonywał lot AA-5511 dla American Airlines z Washington do Syracuse w stanie Nowy Jork (USA). Samolot znajdował się na końcowym podejściu do pasa startowego 28 w Syracuse, gdy od kontrolera otrzymał zezwolenie na lądowanie.
Z kolei drugi Canadair CRJ-900 należący do linii Endeavour (znaki rejstracyjne N927XJ) wykonywał lot DL-5421 dla Delta Airlines z Syracuse na lotnisko La Guardia w Nowym Jorku. Piloci tej maszyny otrzymali zezwolenie na start z pasa 28 kilka sekund po tym, jak rejs American Airlines otrzymał zezwolenie na lądowanie.
W tym momencie piloci lądującego samolotu dopytali wieżę, czy ktoś otrzymał zezwolenie na start, co spowodowało, że kontroler polecił im wykonać odejście na drugi krąg. Oba statki powietrzne zaczęły wznosić się w tym samym momencie, a separacja pomiędzy nimi nad końcem pasa startowego wyniosła zaledwie 800 stóp w pionie u 0,11 NM poziomie (203 m), a następnie do 600 stóp w pionie i 0,08 NM w poziomie (148 m). Około 1,1 km za końcem pasa startowego i już na rozbieżnych trajektoriach do 300 stóp w pionie i 0,26 NM w poziomie (486 m). Federalna Administracja Lotnictwa USA (FAA) wszczęła dochodzenie mające wyjaśnić przyczyny zdarzenia.
Wizualizacja przebiegu obu lotów na portalu flightaware.com
https://flightaware.com/live/flight/JIA5511/history/20240708/1409Z/KDCA/KSYR https://flightaware.com/live/flight/EDV5421/history/20240708/1555Z/KSYR/KLGA
Więcej informacji na temat tego zdarzenia dostępnych jest na stronie www.avherald.com
Komentarze