DARPA anuluje program budowy ciężkiego wodnosamolotu transportowego Liberty Lifter
Według niepotwierdzonych doniesień, amerykańska Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych Obronnych (DARPA), anulowała program budowy ciężkiego wodnosamolotu transportowego „Liberty Lifter”.
O decyzji po raz pierwszy poinformował 7 lipca 2025 r. Aviation Week. Chociaż nie wydano w tej sprawie oficjalnego komunikatu prasowego, to na stronie internetowej DARPA w następujący sposób opisano zakończenie programu:
„W czerwcu 2025 r. DARPA zakończyła prace nad Liberty Lifterem. Po restrukturyzacji programu, mającej na celu skupienie się na obszarach o najwyższym ryzyku technicznym, sukces symulacji i testów materiałowych potwierdziły wykonalność koncepcji Liberty Liftera”.
W lutym 2023 r. DARPA wybrała General Atomics i spółkę zależną Boeinga, Aurora Flight Sciences, do opracowania dużej amfibii, która wykorzystywałaby zasadę oddziaływania ziemi do przemieszczania ciężkich ładunków z dużą prędkością i na małej wysokości nad wodą. Specyfikacja projektu zakładała samolot zdolny do przenoszenia ładunków o masie do 100 ton (podobnie jak C-17 Globemaster III), o zasięgu 6500 NM (12 000 km) i możliwości lotu na wysokości zaledwie 30 m nad wodą.
W maju 2024 roku DARPA przyznała firmie Aurora Flight Sciences dodatkowe 8,3 mln dolarów na kontynuację prac nad projektem. Pierwotny jego zarys przewidywał, że prototyp zostanie oblatany w 2027 lub 2028 roku, ale ostatecznie tak się nie stanie. DARPA podkreśliła jednak, że program Liberty Lifter dostarczył cennych informacji i zamierza kontynuować współpracę z partnerami branżowymi w celu wykorzystania tych danych na innych platformach.
Ogłoszenie pojawiło się w momencie, gdy Chiny poinformowały o prowadzeniu prac nad własną amfibią tego typu. Na początku lipca 2025 r. pojawiły się niewyraźne zdjęcia poligonu testowego na Morzu Mindanao, zatoce w północnej części Morza Żółtego, ukazujące potencjalne próby morskie nowej chińskiej konstrukcji.



Komentarze