Czy Francja zabroni latania prywatnymi odrzutowcami?
Pod naciskiem organizacji pozarządowych i osób śledzących media społecznościowe we Francji pojawiła się polityczna debata na temat ograniczania, opodatkowania, a nawet zakazu lotów prywatnymi odrzutowcami. Konta w mediach społecznościowych, głównie na Twitterze, przyciągnęły w ostatnich miesiącach wiele uwagi, śledząc loty biznes jetów należących do celebrytów, w tym Elona Muska, Taylora Swifta i Drake'a.
We Francji regularne loty wybitnych miliarderów, takich jak Bernard Arnault czy Vincent Bolloré, wywołały gorące debaty. Do tego stopnia, że 19 sierpnia 2022 r. Julien Bayou, krajowy sekretarz Europe Ecology-The Greens (Europe Ecologie-Les Verts, EELV), wezwał do całkowitego zakazu korzystania z prywatnych odrzutowców, twierdząc, że „zatruwają one atmosferę dziesięć razy więcej niż samoloty pasażerskie”.
„Niektórzy ludzie latają samolotem, tak jak inni jeżdżą metrem”, powiedział Bayou francuskiej gazecie Liberation. „To jest historia separatyzmu elit: jesteśmy na tej samej planecie, ale już nie w tym samym świecie”. Ustawodawca powołał się na wyniki badań z 2021 r. przeprowadzone przez organizację pozarządową Transport & Environment (T&E), które wykazały, że prywatne odrzutowce generują od 5 do 14 razy więcej zanieczyszczeń niż samoloty komercyjne.
25 sierpnia 2022 r. Clément Beaune, Minister Delegat ds. Transportu, powiedział, że poruszy temat uregulowania lotów prywatnych odrzutowców na francuskiej Radzie Ministrów, a także w październiku 2022 r. na kolejnym spotkaniu europejskich ministrów transportu. Grupa francuskiego przemysłu lotniczego i kosmicznego (GIFAS), której przewodniczy dyrektor generalny Airbusa Guillaume Faury, zareagowała na debatę argumentując, że większe odrzutowce biznesowe we Francji generują zaledwie 0,00025% globalnej emisji CO2.
„80% lotów lotnictwa biznesowego wykonywanych we Francji odbywa się w celach komercyjnych” – napisano, opisując je jako cenną opcję dla firm. „Pozostałe 20% to loty rządowe, medyczne i prywatne”. Jednak w swoim badaniu T&E wskazał, że w latach 2005-2019 emisje CO2 z europejskich prywatnych odrzutowców wzrosły o 31%. Według danych Eurocontrol, w czerwcu 2022 r. lotnictwo biznesowe przekroczyło w Europie o 20% poziom ruchu sprzed pandemii.
Komentarze