Przejdź do treści
Źródło artykułu

Ciekawy silnik turbinowy dla małych samolotów i śmigłowców GA

Podczas kwietniowych targów lotnictwa ogólnego w niemieckim Friedrichshafen została zaprezentowana ciekawa alternatywa dla silników obecnie użytkowanych w segmencie General Aviation. Firma Turbotech wystawiła turbinowy silnik TP-R90, który według jej zapewnień, spala tylko ok. 22 litry paliwa na godzinę lotu.

Bazując na oficjalnych publikacjach, zebraliśmy dla Was garść informacji na temat tej jednostki napędowej. Czy to będzie przyszłość GA? Taką nadzieję ma producent silnika.

Jak zachwala, TP-R90 jest interesującym rozwiązaniem do napędu lekkich samolotów, śmigłowców i dronów. Kompaktowy, niezawodny i wolny od drgań, turboprop łączy wszystkie zalety silnika gaźnikowego z bardzo niskim zużyciem paliwa. Dodatkowo może być zasilany różnymi rodzajami paliwa. Jest wykorzystywany również w układach hybrydowych, gdzie pracuje jako Turbogenerator. 

Silnik turbinowy TP-R90, fot. Turbotech

Charakterystyka TP-R90

  • Czas między przeglądami (T.B.O): 3000 godzin 
  • Jedna dźwignia sterowania  
  • Pełna kontrola FADEC (Full Authority Digital Engine Control) 
  • Niskie zużycie paliwa 
  • Nieduża masa 
  • Multi-fuel (Jet-A1, Diesel, UL91, AVGAS, biopaliwo, H2)

Dzięki opatentowanemu wymiennikowi ciepła, TP-R90 zapewnia zużycie paliwa porównywalne z najbardziej oszczędnymi silnikami tłokowymi dostępnymi na rynku. Lekki i kompaktowy Turboprop o mocy 104 kW wykorzystuje zasadę odzyskiwania energii zawartej w spalinach.

Niezawodność i koszty eksploatacji:

  • Silniki turbinowe Turbotech charakteryzują się znacznie wyższą niezawodnością (MTBF) i dłuższą żywotnością (TBO) w porównaniu do silników tłokowych 
  • Ten unikalny produkt inżynierii jest również przyjazny dla środowiska, charakteryzując się ultra-cichym działaniem i bardzo niskim poziomem emisji 

Silnik turbinowy TP-R90, fot. Turbotech

Specyfikacja:

  • Maksymalna moc: 141 HP 
  • Zużycie paliwa: 20 l/h
  • Waga: 85 kg

Turbotech to francuska firma, która oferuje zaawansowane systemy napędowe dla przemysłu lotniczego GA, skupiając się na efektywnych i ekologicznych rozwiązaniach lotniczych. Jest pionierem w dziedzinie turbin regeneracyjnych do zastosowań lotniczych, współpracując z francuskim producentem Le Guellec w celu opracowania kluczowej technologii wymienników ciepła z mikro-tubami.

Technologia wymienników ciepła Turbotech zmniejsza wpływ turbin na środowisko, czyniąc turbiny regeneracyjne obiecującym rozwiązaniem dla przyszłości napędu lotniczego.

Silnik turbinowy TP-R90, fot. Turbotech

Regeneracyjna turbina zaprojektowana przez Turbotech łączy wszystkie zalety silnika turbinowego z uwzględnieniem bardzo niskiego zużycia paliwa. Jednostka wyposażona jest w wymiennik ciepła, który potrafi odzyskiwać ciepło zwykle tracone w spalinach i ponownie wprowadzać je do komory spalania, co zapewnia mniejsze koszty operacyjne.

Pomysł wykorzystania wymiennika ciepła w turbinach nie jest nowy, ale prawdziwym wyzwaniem było dostosowanie go do potrzeb przemysłu lotniczego, który wymaga bardzo lekkiego, kompaktowego i niezawodnego systemu tego typu. Spółka Turbotech podołała temu zadaniu, a końcowy sukces był możliwy dzięki 10-letnim badaniom i rozwojowi.

Więcej informacji na temat TR-P90 dostępnych jest na stronie turbotech-aero.com


Jednostka TP-R90 została zamontowana na samolocie Bristell XL8, gdzie jak dotąd wylatała ponad 300h. O wynikach testów przeczytacie w artykule "Bristell XL8 TURBOTECH feedback after 300 hours of flight" magazynu Pilot INFO (w jęz. angielskim) - LINK

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony