Chiny z powodzeniem testują naddźwiękową technologię samolotów pasażerskich
Według chińskich mediów, pierwszą fazę testów zakończył Nanqiang No 1, model, który może być demonstratorem technologii naddźwiękowego samolotu pasażerskiego. Model, który jest określany mianem prototypu, został przetestowany w laboratorium w prowincji Fujian w Chinach.
Według raportu, samolot waży 500 kg (1100 funtów). Naukowcy zaangażowani w projekt spodziewają się zakończyć program testowy i przejść do budowy latającego prototypu do 2025 r.
Chociaż raport nie wyjaśnia, jakiego rodzaju testy zostały przeprowadzone, fotografia dołączona do dokumentu sugeruje, że mogły to być testy w tunelu aerodynamicznym.
Oczekuje się, że rzeczywisty prototyp będzie regularnie latał do 2028 roku. Będzie on napędzany zestawem silników turbowentylatorowych, rakietowych i strumieniowych, będzie mógł pomieścić do 10 pasażerów i osiągnąć prędkość do 6 machów (sześciokrotnie prędkość dźwięku). Według wcześniejszych doniesień, nienazwany chiński samolot naddźwiękowy ma wejść do produkcji do 2035 r.
Chiny są jednym z kilku krajów, które intensywnie inwestują w konstrukcje naddźwiękowe (pojazdy, które mogą latać z ponad pięciokrotną prędkością dźwięku). Rozwój samolotu naddźwiękowego wynika z wcześniejszych zapowiedzi licznych testów broni naddźwiękowej przeprowadzonych w kraju Środka. Kilka zachodnich firm, w tym Hermeus i Exosonic, również ogłosiło, że obecnie pracuje nad naddźwiękowym samolotem, który mógłby być wykorzystywany zarówno do celów cywilnych, jak i wojskowych.
Komentarze