Chiński AG600M wykonał pierwszy start i lądowanie na wodzie
AG600M, ulepszona wersja wodnosamolotu AG600, opracowanego przez chińską korporację przemysłu lotniczego (AVIC), wykonał swój dziewiczy lot startując i lądując na wodzie.
Lot odbył się 29 sierpnia 2022 r. Samolot amfibia zarejestrowany jako B-0DCC wystartował z Zhanghe Reservoir graniczącego z lotniskiem Jingmen-Zhanghe w centralnej prowincji Hubei. Po 18-minutowym locie testowym w celu zbadania pokładowych systemów wylądował z powrotem na wodzie.
AVIC AG600 jest napędzany czterema silnikami turbośmigłowymi Dongan WJ-6 i według niepotwierdzonych oficjalnie informacji, jest w stanie utrzymać się w powietrzu przez 12 godzin i przewozić 50 osób.
Jest znacznie większy niż jakikolwiek inny statek powietrzny zaprojektowany do lądowania i startu z wody, a jego rozmiary przypominają wąskokadłubowy samolot pasażerski, taki jak B737 lub A320. Pierwszy start AG600 odbył się 24 grudnia 2017 r., a kolejny z Zhanghe Reservoir w 2018 r.
Według chińskiego państwowego kanału medialnego CGTN, obecnie testowany AG600M ma być używany przede wszystkim jako samolot przeciwpożarowy. Wśród zauważalnych różnic konstrukcyjnych w stosunku do oryginalnej wersji, AG600M wydaje się mieć szerszy kadłub. Dziewiczy lot tej konstrukcji ze standardowego lotniska odbył się 31 maja 2022 r.
"Oczekuje się, że już w 2023 r. będzie wykonywał misje przeciwpożarowe i wejdzie do sprzedaży w 2025 r." – podał CGTN.
Komentarze