Boeing prawdopodobnie na 2025 r. przesunie dostawy B777X
Według ostatnich nieoficjalnych doniesień, koncern Boeing prawdopodobnie opóźni dostawy B777X do 2025 r. Wcześniej zapowiadał, że certyfikacja tej konstrukcji ma nastąpić w ostatnim kwartale 2023 r., a pierwsze dostawy będą realizowane pod koniec przyszłego roku. Linie Emirates, największy klient oczekujący na ten model, wielokrotnie krytykowały amerykańskiego producenta za opóźnienia programu. Początkowo przewoźnik miał otrzymać swój pierwszy egzemplarz 777X w czerwcu 2020 r., ale prezes Emirates, Tim Clark, powiedział, że spodziewa się, że odrzutowiec nie będzie dostępny przed 2024 r.
B777X, nowa generacja rodziny 777, został zaprezentowany po raz pierwszy w 2013 r., zdobywając w kolejnych latach około 300 zamówień. Jednak po licznych problemach i opóźnieniach, prototyp konstrukcji wykonał swój pierwszy lot dopiero w styczniu 2020 r.
Rodzina 777X, obejmująca warianty 777-8, 777-9 i 777-10, ma zastąpić wcześniejsze B777, a także konkurować z szerokokadłubowymi konstrukcjami Airbusami, takimi jak A350. „Opierając się na najlepszych rozwiązaniach z modeli 777 i 787, 777-9 będzie największym i najbardziej wydajnym dwusilnikowym odrzutowcem na świecie, zapewniającym o 10% mniejsze zużycie paliwa, emisję gazów i koszty operacyjne w porównaniu do konkurencyjnych maszyn” – skomentował Boeing w 2021 r.
Wariant 777-9 będzie mógł pomieścić do 426 pasażerów i wykonywać loty na odległość do 13500 kilometrów (7285 NM). Tymczasem najmniejszy 777-8 będzie mógł przewozić do 384 pasażerów w typowej konfiguracji dwuklasowej na odległość do 16170 kilometrów (8730 NM). Pod koniec stycznia 2022 r. Boeing zaprezentował też długo wyczekiwaną wersję B777X w wersji cargo fz przeznaczeniem dla Qatar Airways.
Komentarze