BOC Aviation odpisuje 804 miliony dolarów za 17 odrzutowców, które utknęły w Rosji
W pierwszej połowie 2022 r., firma leasingowa BOC Aviation z siedzibą w Singapurze odnotowała stratę netto po opodatkowaniu w wysokości 313 mln dolarów.
Główną przyczyną tych strat finansowych były wielokrotne odpisy dotyczące samolotów wydzierżawionych przewoźnikom lotniczym w Rosji, wyjaśnił leasingodawca w swoim ostatnim przeglądzie finansowym opublikowanym 18 sierpnia 2022 r.
Spółka BOC Aviation poinformowała, że odpisała około 804 milionów dolarów na 17 odrzutowców, które utknęły w tym kraju.
"Na dzień 30 czerwca 2022 r. 17 samolotów należących do Grupy, których umowy leasingu wygasły w marcu 2022 r. zgodnie z sankcjami, pozostaje w Rosji i Grupa uważa, że jest mało prawdopodobne, aby była w stanie odzyskać te samoloty w dającej się przewidzieć przyszłości, jeśli kiedykolwiek" – napisano w raporcie.
W czerwcu 2022 r. całkowite aktywa BOC spadły o 4% do 22,8 mld USD w porównaniu z 31 mld USD w grudniu 2021 r., głównie z powodu odpisu wartości księgowej netto samolotów pozostających w Rosji.
"Nasz dochód z najmu i udział z najmu podstawowej dzierżawy spadły odpowiednio o 5% i 19% do 877 mln USD i 280 mln USD w pierwszej połowie 2022 r. ze względu na niższe dochody z najmu w związku z wydzierżawieniem samolotów i utratą przychodów z samolotów, które pozostają w Rosji" – powiedział wynajmujący.
W 2021 r. BOC odnotowała zysk netto w wysokości 254 mln USD po opodatkowaniu w tym samym okresie.
Jednak pomimo niedawnych strat, BOC utrzymała dużą płynność z 454 milionami dolarów w gotówce uzyskanymi w ciągu ostatnich sześciu miesięcy.
Przesunięte dostawy samolotów
BOC Aviation zajęła się również znacznymi opóźnieniami w dostawach samolotów do swoich klientów.
Podczas gdy leasingodawca dodał więcej samolotów do swojego portfela zamówień, który obecnie liczy 181 samolotów w porównaniu do 104 na koniec 2021 roku, ciągłe zakłócenia w globalnym łańcuchu dostaw, a także braki kadrowe w całym segmencie produkcji statków powietrznych, miały negatywny wpływ na producentów odrzutowców.
Te zakłócenia zmusiły BOC do przesunięcia dostaw dziewięciu samolotów na drugą połowę roku.
"Nasza flota na dzień 30 czerwca 2022 r. wzrosła do 390 samolotów, w porównaniu do 380 pod koniec 2021 r., a wzrost spowolniony przez ciągłe opóźnienia w dostawach ze strony producentów. Opóźnienia te wpłynęły na dziewięć samolotów, których dostawę zaplanowano na pierwszą połowę 2022 r., i doprowadziły do towarzyszących nam redukcji naszych wydatków kapitałowych i przychodów" – poinformowała firma leasingowa BOC Aviation.
Komentarze