Blisko kolizji B737 Southwest z ERJ190 JetBlue w Waszyngtonie - korespondencja audio
18 kwietnia 2024 r., na lotnisku w Waszyngtonie doszło do bardzo groźnego incydentu, który jest obecnie badany przez Federalną Administrację Lotnictwa USA (FAA).
Tego dnia B737-8 MAX linii Southwest Airlines (znaki rejestracyjne N8710M), wykonujący lot WN-2937 z Waszyngtonu do Orlando podczas kołowania do odlotu z pasa 01 bez zezwolenia przekroczył punkt oczekiwania przed pasem startowym 04. W tym momencie, kontroler wydał gwałtowną komendę , aby załoga natychmiast zatrzymała statek powietrzny, co się stało ok 40 m za punktem oczekiwania i ok 30 m przed linią krawędzi pasa startowego 04.
W tym samym czasie, Embraer ERJ-190 należący do linii Jetblue (znaki rejestracyjne N323JB) miał wykonać lot B6-1554 z Waszygtonu do Bostonu. Piloci otrzymali zezwolenie do startu z pasa 04 i rozpoczęli rozbieg, gdy kontroler nakazał natychmiast przerwać start. Załoga zaczęła hamować i zatrzymała samolot około 240 m od początku progu pasa startowego. Następnie zjechała najbliższą drogą kołowania i wróciła na płytę postojową.
Załoga Southwest tłumaczyła się, że otrzymała zezwolenie na przekroczenie pasa startowego 04. Po incydencie zakołowała na pas startowy 01, z którego wystartowała bez dalszych incydentów.
Zgodnie z zapisami nagrań ATC dostępnych na portal LiveATC, ok 2 min przed próbą nieautoryzowanego zajęcia pasa startowego kontroler wydał następujące zezwolenie dla pilotó rejsu WN-2937: „"Southwest 2937, Washington Ground, give way to the American Airbus left to right, runway 01, taxi via Kilo, Charlie, cross 4 at Charlie, pull over to the right and call me the other side."
Załoga potwierdziła już bez dalszej korespondencji kontrolera: "Alright, after American going to 1, Kilo, Charlie, cleared to cross 4 and stay to the right."
Dane ADS-B Data wskazują, że oba samoloty zatrzymały się w odległości ok 120 m od siebie.
Korespondencja audio dokumentująca przebieg zdarzenia:
Korespondencja audio przybliżająca szczegóły incydentu w Waszyngtonie
Metary:
KDCA 181252Z 03005KT 6SM HZ SCT075 17/14 A2998 RMK AO2 SLP152 T01720144=
KDCA 181152Z 07003KT 6SM BR BKN075 BKN250 16/14 A2997 RMK AO2 SLP149 T01560139 10167 20144 53022=
KDCA 181132Z 00000KT 5SM BR BKN075 BKN250 16/14 A2997 RMK AO2 T01560139=
KDCA 181052Z 00000KT 7SM MIFG FEW070 FEW150 SCT250 15/13 A2995 RMK AO2 SLP142 MIFG W AP T01500133=
KDCA 180952Z 00000KT 7SM FEW090 SCT110 BKN250 16/13 A2992 RMK AO2 SLP132 T01560133=
KDCA 180852Z 07003KT 9SM FEW110 BKN250 15/13 A2991 RMK AO2 SLP127 T01500133 53010=
Więcej informacji na temat tego incydentu dostępnych jest na stronie www.avherald.com
Komentarze