Przejdź do treści
Źródło artykułu

B772 United Airlines niebezpiecznie obniżył lot po starcie z Hawajów – raport końcowy NTSB

Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) opublikowała raport o incydencie, w którym w grudniu 2022 r., B772 United Airlines (znaki rejestracyjne N212UA) nagle stracił wysokość podczas startu z lotniska Kahului (OGG), Kahului, na Hawajach.

Zgodnie z dokumentem, lot United Airlines UA1722 wystartował w warunkach IMC, przy ulewnym deszczu. Przed startem załoga początkowo planowała start na klapach 20 i zredukowanym ciągiem. Jednak podczas kołowania kontroler ruchu lotniczego odpowiedzialny za ruch naziemny ostrzegł ich o wind shear na małych wysokościach.

W rezultacie piloci zmienili konfigurację odlotu na klapy 20 i maksymalny ciąg. Kapitan, jako pilot lecący (PF), pilotował samolot ręcznie z włączoną automatyczną przepustnicą. Początkowo lot przebiegał standardowo, ale podczas początkowej fazy wznoszenia samolot napotkał turbulencje, a załoga zauważyła wahania prędkości. Następnie pilot obniżył nieco pochylenie samolotu aby go rozpędzić i polecił FO ustawić klapy na pozycję 5. Jednak pierwszy oficer, który był pilotem monitorującym (PM), źle usłyszał polecenie kapitana i przestawił klapy na pozycję 15.

Kapitan zauważył że prędkość zaczęła gwałtownie przyspieszać, więc manualnie zmniejszył ciąg silników, pomijając automatyczną przepustnicę, aby uniknąć nadmiernej prędkości na klapach i zaczął szukać źródła problemu. Po powtórzeniu prośby o ustawienie klap na pozycję 5, pierwszy oficer przesunął je we właściwe miejsce. Podczas śledztwa NTSB, obaj piloci mówili że widzieli, że wysokość lotu B772 spadała, a prędkość rosła. Wkrótce po przesunięciu klap na 5, kapitan poprosił o ustawienie klap na pozycję 1, co FO wykonał.

W tym momencie obaj piloci usłyszeli ostrzeżenia z systemu o bliskości ziemi, po czym kapitan pociągnął wolant na siebie, zmniejszył moc, a następnie włączył pełną moc, aby kontynuować procedurę wyprowadzania z kontrolowanego lotu w kierunku ziemi (CFIT). Ostrzeżenie GPWS zabrzmiało jednak ponownie, a NTSB określiło w raporcie, że miało ono miejsce na wysokości 748 stóp (227,9 metra) nad wodą.

Według danych Flightradar24.com, samolot zniżył z wysokości 2200 stóp (670,5 m) na 775 stóp (236,2 m) w niecałą minutę z prędkością pionową -8192 stóp na minutę (FPM). Ostatecznie samolot wylądował na lotnisku w San Francisco (SFO) bez dalszych incydentów. Żadna z 281 osób przebywających na pokładzie, w tym 10 członków załogi, nie została ranna.

Raport końcowy NTSB dotyczący tego zdarzenia dostępny jest tutaj (LINK)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony