Przejdź do treści
HyPower - pomocnicze zasilanie pokładowe w całości generowane przez wodór (fot. Airbus)
Źródło artykułu

Airbus wypróbuje w powietrzu pomocnicze zasilanie pokładowe w całości generowane przez wodór

Spółka Airbus UpNext uruchomiła program demonstratora technologii w celu zbadania na ziemi i w locie nowej architektury systemu wytwarzania energii niezwiązanej z napędem głównym samolotu - za pomocą wodorowych ogniw paliwowych.

W samolotach pasażerskich pomocnicza jednostka APU (Auxiliary Power Unit), czyli dodatkowy mały silnik zasilany naftą lotniczą, dostarcza wraz z silnikami głównymi energię potrzebną do działania szeregu niezwiązanych z napędem funkcji statku powietrznego, takich jak klimatyzacja, oświetlenie pokładowe i zasilanie awioniki. W demonstratorze nowej technologii, tworzonym w zakładach w Hiszpanii, Airbus UpNext zastąpi seryjny APU w samolocie A330 systemem wodorowych ogniw paliwowych, wytwarzającym prąd. Zastosowanie HyPower, demonstratora wodorowego ogniwa paliwowego, ma też na celu zmniejszenie emisji CO2, tlenków azotu (NOx) i hałasu związanego z pracą tradycyjnej APU.

Nowe cechy konstrukcyjne i techniki integracji sprzętu przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa i eksploatacji przyszłych samolotów napędzanych wodorem oraz sprawdzą stabilność pracy ogniwa paliwowego w locie, w tym jego ponowne uruchomienie.

„Testy praktyczne będą stanowić nowy krok na drodze do dekarbonizacji i w programie ZEROe. Próby w powietrzu chcemy zacząć do końca 2025 r.”, powiedział Michael Augello, dyrektor generalny Airbus UpNext. „Chcemy sprawdzić funkcjonalność i jakość integracji systemu, w tym możliwości tankowania samolotu wodorem. Ocenimy ten system w realistycznych warunkach, wznosząc się na wysokość 25 000 stóp i lecąc przez godzinę z 10 kg gazowego wodoru na pokładzie. Nie możemy tego zrobić sami, nasza współpraca z rządem hiszpańskim i partnerami zewnętrznymi będzie ważnym czynnikiem umożliwiającym przeprowadzenie testów naziemnych i w powietrzu”.

Do testów w locie Airbus UpNext wykorzysta zmodyfikowany samolot Airbus A330 i naziemne stanowisko badawcze systemu. Aby zaspokoić wszystkie potrzeby planowanych sprawdzianów, spółka kupi zestaw do produkcji odnawialnego wodoru.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony