Airbus uruchomił w Hamburgu nowy hangar do montażu wyposażenia pokładowego samolotów A321XLR
Airbus doskonali system produkcyjny w celu zwiększenia tempa dostaw samolotów pasażerskich. Pomoże w tym nowy, zautomatyzowany hangar wyposażeniowy, zbudowany z myślą o maszynach A321XLR. Został on 30 sierpnia br. otwarty przez burmistrza Hamburga Petera Tschentschera i niemiecką koordynatorkę ds. sektora lotniczego i kosmicznego Annę Christmann.
Dzięki temu obiektowi Airbus kontynuuje modernizację i cyfryzację swoich fabryk i przygotowuje zdolności wytwórcze w programie A320 do osiągnięcia tempa wytwarzania 75 samolotów miesięcznie w 2026 r.
„Zakład Airbusa w Hamburgu odegra znaczącą rolę w rozwoju i produkcji A321XLR. Dzięki najnowocześniejszemu hangarowi do montażu sprzętu pokładowego zwiększamy obecnie zdolność do produkcji kadłubów A321 i wspieramy rozwój firmy. Jednocześnie potwierdzamy znaczenie Hamburga dla Airbusa”, powiedział André Walter, dyrektor produkcji samolotów pasażerskich Airbusa w Niemczech. „Projekt budynku odzwierciedla najnowsze standardy w zakresie produkcji i zrównoważonego rozwoju.”
Dr Peter Tschentscher, pierwszy burmistrz miasta Hamburg powiedział: „Nasze miasto jest centrum rozwoju i produkcji wąskokadłubowych samolotów Airbusa. Tutaj, w zakładzie w Finkenwerder, będzie montowany nowy model z rodziny A320, A321XLR, ustanawiający nowe standardy w zakresie zrównoważonego rozwoju, rentowności i zasięgu. Rozpoczęcie produkcji w hangarze montażu nowego sprzętu pokładowego to ważny projekt dla Hamburga jako trzeciego co do wielkości na świecie centrum lotnictwa cywilnego”.
„Zakończona właśnie inwestycja w hangar w fabryce Airbusa w Hamburgu to ważny etap na drodze lotnictwa ku neutralności klimatycznej. Tocząca się transformacja to klucz do uczynienia z Niemiec bazy dla przemysłu lotniczego, zorientowanej na przyszłość i konkurencyjnej technologicznie”, powiedziała Anna Christmann, koordynatorka rządu federalnego ds. polityki lotniczej i kosmicznej. „Cieszę się, że Airbus chce uchodzić za pioniera zrównoważonego lotnictwa i że współpracujemy, aby jeszcze przyspieszyć postęp w kierunku lotnictwa neutralnego dla klimatu”.
W nowym hangarze, o powierzchni produkcyjnej wynoszącej 9600 m2, oznaczonym jako H259, będą montowane wszystkie elementy tylnej części kadłuba samolotu A321XLR – również finalnie integrowanego w Hamburgu. Hangar jest w pełni wyposażony w najnowocześniejsze technologie operacyjne i produkcyjne, takie jak zautomatyzowana logistyka, w pełni cyfrowe systemy i stacje testowe, które w dowolnym momencie mogą wyświetlać stan każdej sekcji kadłuba (zarówno pod względem logistycznym, jak i zasobów). Prawie 24-metrowe sekcje kadłuba będą tu „uzbrajane” we wszystkie instalacje elektryczne i mechaniczne, a także inne elementy, takie jak okna, panele podłogowe czy anteny zewnętrzne, na zautomatyzowanej „linii” składającej się z ośmiu stanowisk montażowych. Każda sekcja kadłuba będzie tu poddawana szczegółowym testom bezpośrednio po zainstalowaniu wszystkich systemów. Sekcje kadłuba będą następnie wysyłane na linię montażu końcowego w Hamburgu.
Stanowiska w nowym hangarze zostały zaplanowane w ścisłej konsultacji z pracownikami, by zapewnić efektywną organizację montaży, jak i ergonomicznie zoptymalizowane i nowoczesne środowisko pracy. W projektowaniu wnętrz skupiono się też na zapewnieniu optymalnych warunków współpracy między pracownikami produkcji i pracownikami pomocniczymi.
Obiekt został zaplanowany i zbudowany w sposób zrównoważony. Instalacja fotowoltaiczna o powierzchni 3000 m2 na dachu dostarcza energię elektryczną, a nadwyżki wykorzystywane są do zasilania obiektu. Przestrzeń biurowa od strony południowej oferuje doskonały poziom izolacji dzięki odpowiedniej izolacji sufitu i ścian. Uzupełnieniem dbałości o ekologię jest w pełni automatyczny system sterowania ogrzewaniem, wentylacją i oświetleniem.
Komentarze