Airbus pracuje nad bezemisyjnym silnikiem napędzanym wodorem
Airbus ujawnił, że opracowuje silnik napędzany wodorowymi ogniwami paliwowymi. Układ napędowy jest rozważany jako jedna z potencjalnych innowacji w wyposażeniu bezemisyjnych samolotów, które mają wejść do służby do 2035 r.
W połowie bieżącej dekady Airbus zacznie testy naziemne i w locie konstrukcji silnika na ogniwa paliwowe na pokładzie samolotu demonstracyjnego ZEROe. Samolot A380 MSN1, który zostanie wykorzystany do testów nowych technologii wodorowych, jest obecnie modyfikowany w celu pomieszczenia zbiorników ciekłego wodoru i powiązanych z nimi systemów dystrybucji.
„Ogniwa paliwowe są potencjalnym rozwiązaniem, które pomoże nam osiągnąć ambicje związane z zerową emisją. Skupiamy się na opracowaniu i przetestowaniu tej technologii, aby zrozumieć, czy jest ona wykonalna i opłacalna w przypadku wprowadzenia do eksploatacji samolotu o zerowej emisji w 2035 r.”, powiedział Glenn Llewellyn, wiceprezes Airbusa ds. samolotów o zerowej emisji. „Jeśli cele technologiczne zostaną osiągnięte na dużą skalę, silniki na ogniwa paliwowe mogą być w stanie napędzać sto samolotów pasażerskich o zasięgu około 1000 mil morskich. Kontynuując inwestycje w tę technologię, stwarzamy sobie dodatkowe opcje, które będą miały wpływ na nasze decyzje dotyczące architektury naszych przyszłych samolotów ZEROe. Rozwój takich maszyn zamierzamy rozpocząć w latach 2027-2028”.
Airbus uznał wodór za jedno z najbardziej obiecujących paliw do zasilania bezemisyjnych samolotów, ponieważ nie emituje dwutlenku węgla, gdy jest wytwarzany z energii odnawialnej, a woda jest jego najważniejszym produktem ubocznym.
Istnieją dwa sposoby wykorzystania wodoru jako źródła energii do napędu samolotów. Po pierwsze poprzez spalanie wodoru w turbinie gazowej; po drugie, poprzez wykorzystanie ogniw paliwowych do zamiany wodoru na energię elektryczną w celu napędzania silnika śmigłowego. Turbina gazowo-wodorowa może być również połączona z ogniwami paliwowymi zamiast akumulatorów w architekturze hybrydowo-elektrycznej. Wodorowe ogniwa paliwowe, zwłaszcza połączone, zwiększają moc wyjściową, umożliwiając skalowalność. Ponadto silnik napędzany wodorowymi ogniwami paliwowymi nie emituje NOx ani smug kondensacyjnych, zapewniając w ten sposób dodatkowe korzyści dekarbonizacyjne.
Od pewnego czasu Airbus bada możliwości zastosowania ogniw paliwowych w układach napędowych dla lotnictwa. W październiku 2020 r. utworzył Aerostack, spółkę joint venture z ElringKlinger, firmą z ponad 20-letnim doświadczeniem dostawcy systemów ogniw paliwowych, jak i komponentów. W grudniu 2020 r. Airbus przedstawił swoją koncepcję zasobnika, który obejmował układ sześciu wymiennych ogniw paliwowych na potrzeby zasilania silnika śmigłowego.
Komentarze