Przejdź do treści
Tankowanie samolotu pasażerskiego (fot. kadr z filmu na youtube.com)
Źródło artykułu

Airbus nawiązuje współpracę z LanzaJet by przyspieszyć produkcję zrównoważonego paliwa lotniczego

Airbus i LanzaJet, wiodąca technologicznie firma sektora produkcji paliw odnawialnych, ogłosiły podpisanie porozumienia (MoU) na rzecz zaspokojenia potrzeb przemysłu lotniczego względem zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF).  

Dokument ustanawia związki między firmami pozwalające budować infrastrukturę wykorzystującą sprawdzoną technologię Alcohol-to-Jet (ATJ) będącą własnością  LanzaJet. Porozumienie ma spowodować przyspieszenie certyfikacji i zastosowania paliw w 100% będących SAF, czyli wyeliminowanie paliw kopalnych z zasilania istniejących statków powietrznych. Przemysł lotniczy odpowiada za około 2-3% globalnego wolumenu powstającego dwutlenku węgla, a zastosowanie paliw SAF zostało uznane przez przewoźników, rządy i firmy energetyczne za jeden z najszybszych sposobów prowadzących do dekarbonizacji lotnictwa, wraz z wymianą floty eksploatowanych statków powietrznych na maszyny nowej generacji i optymalizacją sposobów wykonywania lotów. 

"Zastosowanie SAF to najlepszy krótkoterminowy sposób na redukcję emisji szkodliwych spalin w lotnictwie. Zatem współpraca LanzaJet z Airbusem będzie ważnym  elementem działań na rzecz zapobieżenia zmianom klimatu i ułatwiającym ogólnoświatową transformację energetyczną", powiedział Jimmy Samartzis, prezes LanzaJet. "Liczymy na dobrą kooperację z Airbusem i wywarcie wspólnego wpływu na podmioty naszych sektorów na świcie". 

Będąca własnością firmy LanzaJet technologia ATJ wykorzystuje etalon z niską zawartością węgla do wytwarzania paliwa SAF, którego spalanie ogranicza emisje gazów cieplarnianych o ponad 70% w porównaniu z paliwami kopalnymi, i które w połączeniu z innymi technologiami redukującymi powstawanie CO2 może w jeszcze większym stopniu ograniczyć szkodliwe emisje. SAF wytwarzane w technologii ATJ jest zatwierdzonym dodatkiem paliwowym, kompatybilnym z zespołami napędowymi użytkowanych już statków powietrznych i infrastrukturą paliwową.

"Jesteśmy zadowoleni z rozwijającego się partnerstwa z LanzaJet. Airbus zobowiązał się do wspierania zastosowania SAF – w ramach działań dekarbonizacyjnych – jako środka redukującego emisje CO2", mówi Julie Kitcher, wiceprezes wykonawcza Airbusa do spraw korporacyjnych i zrównoważonego rozwoju. "Z zaufanym partnerem w postaci LanzaJet możemy przyspieszyć i zwiększyć skalę produkcji paliwa ATJ SAF. Współpraca pozwoli nam też zbadać uwarunkowania związane umożliwieniem zasilania statków powietrznych Airbusa w 100% paliwem SAF do końca obecnej dekady." 

Upowszechnienie stosowania SAF wymaga zmian w całej branży lotniczej. Dlatego oprócz pracy nad aspektami technicznymi i konkretnymi projektami SAF, LanzaJet i Airbus zbadają z przewoźnikami i pozostałymi interesariuszami na całym świecie inne aspekty biznesowe.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony