Przejdź do treści
A380 - platforma do prób w locie dla demonstratora ZEROe (fot. Airbus)
Źródło artykułu

Airbus i CFM International pionierami w technologii napędu wodorowego

Airbus podpisał umowę partnerską z CFM International (spółką należącą w połowie do GE i w połowie do Safran Aircraft Engines) na rzecz współpracy przy programie demonstratora technologii napędu wodorowego, który ma wzbić się w powietrze w połowie tej dekady.

Celem programu jest przetestowanie na ziemi i w locie silnika bezpośredniego spalania, zasilanego wodorem, co służyć będzie przygotowaniom do wprowadzenia do eksploatacji do 2035 roku samolotów o zerowej emisji. Jako latająca platforma demonstratora zostanie użyty samolot testowy A380, wyposażony w zbiorniki na ciekły wodór, przygotowane w zakładach Airbusa we Francji i Niemczech. Oprócz zapewnienia A380 Airbus określi również wymagania dotyczące układu napędowego na wodór i będzie nadzorował testy w locie.

CFM International (CFM) zmodyfikuje komorę spalania, układ paliwowy i system sterowania silnika turbowentylatorowego GE Passport, tak aby działał na wodór. Silnik produkowany w USA został wybrany do tego programu ze względu na jego rozmiary, zaawansowaną turbosprężarkę i parametry przepływności paliwowej. Zostanie on zamontowany wzdłuż tylnej części kadłuba samolotu testowego, co umożliwi monitorowanie emisji z silnika, w tym smug kondensacyjnych, niezależnie od emisji silników stanowiących napęd samolotu. CFM wykona szeroko zakrojony program testów naziemnych przed testami A380 w locie.

„Od czasu zaprezentowania naszych koncepcji ZEROe we wrześniu 2020 r. to najważniejszy krok podjęty w Airbusie, mający zapoczątkować nową erę lotnictwa napędzanego wodorem”, powiedziała Sabine Klauke, dyrektor techniczny Airbusa. „Wykorzystując doświadczenia amerykańskich i europejskich producentów silników na rzecz rozwoju technologii spalania wodoru, nasze międzynarodowe partnerstwo wysyła w świat jasny komunikat, że nasza branża jest zaangażowana w urzeczywistnianie koncepcji lotów bezemisyjnych”.

„Zdolność spalania wodoru jest jedną z fundamentalnych technologii, które rozwijamy w programie CFM RISE”, powiedział Gaël Méheust, prezes i dyrektor generalny CFM. „Łącząc wspólne możliwości i doświadczenie CFM, naszych firm macierzystych i Airbusa, utworzyliśmy zespół marzeń, który zademonstruje możliwości budowy wodorowego systemu napędowego”.

CFM i  Airbusa jednoczą ambicje dotyczące spełnienia obietnicy, jaką przedstawiciele firm złożyli, podpisując w październiku 2021 r. cel Air Transport Action Group, polegający na osiągnięciu zerowej emisji CO2 netto w przemyśle lotniczym do 2050 r., poprzez opracowanie i przetestowanie technologii niezbędnych do stworzenia samolotów o zerowej emisji. Airbus od dawna współpracuje z CFM i jej spółkami macierzystymi, GE Aviation i Safran Aircraft Engines. Partnerstwo to pozwoliło firmom wspólnie osiągnąć doskonałe wyniki w dostarczaniu produktów o wysokiej wydajności, które spełniają potrzeby klientów lotniczych.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony